Ny musikorganisation främjar särskilda behov
I Fritt Spelrum möter barn och unga med särskilda behov professionella musiker för att skapa och framföra musik i ett professionellt sammanhang.
Intresset är stort både från skolorna och konserthusen. Projektledaren Lucy Rugmans framtida vision är att Fritt Spelrum ska vara en naturlig del av alla orkestrars verksamhet, kopplad till orkesterinstitutionerna. Barn i anpassade skolor ska kunna musicera och ha tillgång till närområdets konserthus.
Projektet startade 2017 och med Kulturrådets bidrag Stärkt kultur i skolan vill Lucy nu utveckla projektet.
– Vi ser att det finns ett stort behov från skolorna och ett stort intresse från konserthusen. Alla konserthus som en gång bokat Fritt Spelrum har bokat en gång till. Till exempel Gävle, Uppsala och Örebro. Stockholm bokar Fritt Spelrum varje år, säger Lucy.
Fritt Spelrum besöker även skolorna som en del av projektet. Där jammar och improviserar man i workshoppar med eleverna. Här får också nya musiker sin utbildning och lär sig metoden.
Hur går en workshop till?
– Vid varje projekt är det en ny musiker med. Musikern följer hur vi arbetar och är också med och spelar. Det handlar om att vara lyhörd, öppen för impulser och kunna improvisera. Vi anpassar oss efter barnen, snappar upp toner, harmonier och rytmen. Det måste finnas en trygg ram att musicera i. Där barnen känner att de ingår i ett sammanhang. Det bygger mycket på energin i rummet. Låter det bra i rummet vill man fortsätta improvisera och musicera, säger Lucy.
I projektet ryms också nationellt påverkansarbete. Det handlar om alla barns rätt till musik och kreativt skapande och det gäller att hitta strukturer mellan skolan och musiken, menar Lucy.
– Vi kommer att skapa en organisation där vi kan bygga större, fasta samarbeten med flera regionala institutioner.
Vid sidan av att utbilda nya musiker till workshopledare planerar man också samarbeten med bland annat organisationer som Kollaborativet och Scen:se för att utbyta erfarenheter. Man vill sätta Fritt Spelrum som metod och struktur i en nationell kontext och bidra med kompetens till ett kunskapsnätverk.
– Vi vill skapa en varaktig plats för Fritt Spelrum både i kulturen och skolan. Alla barn har ju rätt till kultur men alla kan inte ta del av den om den inte anpassas, säger Lucy.