Till navigation Till innehåll
Bild för - webb_19A0056.jpgBild för - webb_19A0056.jpgBild för - webb_19A0056.jpg
Skapande skola, Lilla Edet. Foto: Susanne Kronholm.
10 april 2024

Planerade kulturformer läsåret 2024/2025

I ansökan är det möjligt att kryssa i 12 olika konst- och kulturformer. Det planeras för projekt inom samtliga tolv men de fem vanligaste kulturformerna som huvudmännen söker medel för är litteratur/berättande/skrivande, teater, musik och konst/bild/form. Därefter följer, i popularitetsordning, film, slöjd, cirkus, museum, media, foto och arkitektur.

Populärt med författarbesök och teaterföreställning med workshops

Populära projekt är berättar- och skrivarverkstad med författare och att se en scenkonstföreställning, ofta med efterföljande workshops och fördjupande samtal.

En skolhuvudman beskriver att de vill hitta teman som är inspirerande och relevanta för eleverna och planerar workshop med författare kring EPA-kultur, en kultur som är utbrett i kommunen. Ett utbyte där både elever och författare ges inspiration till det egna skrivandet, läsandet och berättandet.

Tvärkonstnärliga insatser främjar läslusten och det egna berättandet

Vi ser många nya tvärkonstnärliga projekt där litteratur, poesi, teater, musik, cirkus och dans kopplas till skolans läsfrämjandearbete. Flera skolhuvudmän beskriver att man med Skapande skola bidraget vill fokusera på elevernas kreativitet och väcka läslusten genom att erbjuda olika konstuttryck genom projekt som tex. Ordcirkus, Dansa en bok och Berättarrazzia.

En skolhuvudman planerar dramaworkshop där eleverna får gestalta berättelser utifrån en bok. Med fantasi, kropp och sinnen fördjupar eleverna sin förståelse av bokens tema tillsammans med en skådespelare och dramapedagog.

Teater, musik och konst adresserar stora livsfrågor

Samhällsfrågor som är aktuella inom skolans värld speglas ofta i skapande skola ansökningarna. Fler skolhuvudmän planerar för konst- och kultursatsningar kopplat till stora livsfrågor och tematik såsom psykisk hälsa, miljö-, hållbarhets- och värdegrundsfrågor.

Man vill genom bidraget och olika konstuttryck ge eleverna möjligheter att få uttrycka sig själva och sin identitet.

En skolhuvudman planerar workshop i re-design för att eleven ska finna glädjen i att hitta sitt egna uttryck. Huvudmannen beskriver att: ”Trots en omvärld, som ibland kan tyckas ha dystra utsikter med global uppvärmning och andra oroligheter, fokuserar vi i detta projekt på det positiva. Eleverna får leka med återbrukat material, utforska det textila hantverket och skapa ett nytt klädesplagg med enkla medel. I workshopen ingår även samtal kring klimatförändringar, klädindustri och hur vi som enskilda personer kan göra skillnad och vara skillnaden i en orolig samtid”.

Skräddarsydda projekt för elever i anpassad grundskola och särskilda utbildningsformer

I Kulturrådets uppdrag ingår att alla ska kunna ta del av och utöva kultur oavsett funktionsförmåga. Därför prioriteras de huvudmän som i sina Skapande skola ansökningar har elever i anpassad grundskola och särskilda utbildningsformer (till exempel sjukhusskola, NPF-klasser, Specialskola och utbildning vid ungdomshem). 

Vi har i årets ansökningar sett ett ökat antal skräddarsydda konst- och kulturprojekt som möjliggör deltagande utifrån elevernas egna förutsättningar och behov. Exempel på projekt för elever i anpassad grundskola och särskilda utbildningsformer är design med tuftning, musikworkshops och interaktiva konserter, konst och keramik för långtidssjuka på sjukhusskola och skriv- och berättarprojektet ”hitta din röst” för elever på SiS.

En skolhuvudman beskriver att de med bidraget vill erbjuda fler icke-verbala uttrycksmöjligheter och skapa nya former för kommunikation för sina elever. Projektet de planerar lyfter fram det taktila skapandet och utgår ifrån varje elevs egna förutsättningar och behov. Eleverna kommer att jobba i kreativa verkstäder där olika kulturuttryck som textskapande, bild och form, dans, rörelse och musik är det gemensamma språket. Kulturaktörerna är med i hela skapandeprocessen tillsammans med eleverna.

Laddar...