I arbetet med att främja läsning, väcka läslust och förmedla litteratur till barn och unga behövs ett brett spektrum av kunskaper och kompetenser från flera discipliner. Lärresurserna är därför författade och inspelade av forskare från flera olika lärosäten runt om i Sverige. Resurserna handlar om språkutveckling, läsförmåga, läslust, lässtimulans samt litteratur och litteraturförmedling utifrån olika perspektiv.
Med vetenskapliga lärresurser menas texter och inspelningar som producerats av forskare för att presentera egna forskningsresultat, eller för att sammanfatta forskning genomförd av andra forskare. Lärresurserna kan användas av enskilda medarbetare på folkbibliotek eller tillsammans i en grupp genom kollegialt lärande.
Lärresurserna är helt kostnadsfria och går att ta del av på Digiteket.
Läs lärresurserna
Barns och ungas läs- och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt
Läsning – lösningen på samhällets problem?
Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete?
Ljudboken, ljudlitteraturen och ljudläsaren
Tillgänglig läsning för barn och unga med läsnedsättning – en kunskapsöversikt
Lyssnande läsning i ungdomars vardag
Mellan didaktik och estetik – om skönlitterärt läsfrämjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Lek och lärande på biblioteket
Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken
Biblioterapi på folkbibliotek – erfarenheter och utvecklingspotential
Barns och ungas läsning: larmrapporter och kritiska perspektiv
Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande
Social läsning i historisk belysning
Främja läsning på nationella minoritetsspråk
Att läsa med elever – en kunskapsöversikt
Delaktighet och medskapande i arbetet med barn och ungas läsning