Som en del av uppdraget producerade Kulturrådet och Skolverket ett kunskapspaket i samarbete med myndigheter, forskare och unga från Norden. Delar av kunskapspaketet finns att ta del av nedan, andra presenterades på ett publikt seminarium på Bokmässan i Göteborg 2024.
Seminarium på Bokmässan: Läsning så in i Norden!
Hur kan vi stärka barns och ungas läsande, i skolan och på fritiden? Denna högaktuella fråga är i fokus då kultur- och skolministrar från Norden samlas i ett samtal för att lära av varandra, lyssna på vad unga själva tänker och vad forskningen säger. Från Sverige medverkar kulturminister Parisa Liljestrand och skolminister Lotta Edholm, från Finland vetenskaps- och kulturminister Sari Multala och från Norge kulturminister Lubna Jaffery. Medverkar gör också Pamela Schultz Nybacka, docent i biblioteks- och informationsvetenskap och doktor i företagsekonomi vid Södertörns högskola och Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Matilda Westerman leder ett samtal om samverkan mellan kultur och skola, för alla barns och ungas rätt till litteratur och läsning. Seminariet har fritt inträde. Samtalet teckenspråktolkas.
Workshop: Ungas röster om läsning
Hur ser unga idag på läsning? Tillsammans med medie- och demokraticentret Unga berättar, Kulturskolan i Stockholm bjöd Kulturrådet in unga från Norden och de självstyrande områdena till en workshop för att skapa egna digitala berättelser om sin relation till läsning. Ett urval av berättelserna visas på seminariet på Bokmässan.
Artikeln: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap
Artikeln lyfter vikten av högläsning för de yngsta barnen och betydelsen av ett läsfrämjande arbete genom hela skolgången. Den handlar också om samverkan mellan hem, förskola, skola och bibliotek för att utveckla barns läsförmåga och uppmuntra ett läsintresse.
Artikeln är skriven av Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Artikeln är framtagen av Skolverket.
Läs artikeln: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap
Rapport: Stärk läsning för unga
Rapporten undersöker vilka förutsättningar som behövs för att stärka läsfrämjande insatser för unga och lägger fokus på hur organisering, samverkan och delaktighet krävs för att arbetet ska bli långsiktigt och nå uppsatta mål. Här betonas behovet av samordnade insatser som genomsyrar olika delar i samhället och som är anpassade till lokala förhållanden i det område man verkar i. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten, som är framtagen av Kulturrådet.
Läs rapporten: Stärk läsning för unga
Read the Report: Boost Reading for Young People
Kunskapsöversikt: Att främja läsning för unga
Rapporten Att främja läsning för unga sammanställer forskning om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Rapporten är framtagen av Pamela Schultz Nybacka, docent och Nikolina Nordin, doktorand vid Södertörns högskola på uppdrag av Kulturrådet. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten.
Läs rapporten: Att främja läsning för unga
Read the report: Promoting reading for young people
Policy brief: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden
Barn och ungas läsning är en prioriterad kultur- och utbildningspolitisk fråga i de nordiska länderna och i det nordiska kulturpolitiska samarbetsprogrammet. I denna policy brief presenterar Kulturanalys Norden en sammanställning av aktuella statliga läsfrämjande insatser för barn och unga i de nordiska länderna och de självstyrande områdena.
Rapporten är framtagen av Kulturanalys Norden. Det är ett nordiskt kunskapscentrum för kulturpolitik, etablerat av Nordiska ministerrådet och ett uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys.
Läs Policy briefen: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden
Unga berättar om läsning genom film
Ta del av en intervjufilm med 12 ungdomar från Norge, Danmark, Finland och Sverige. Ungdomarna träffades i juni 2024 för att under ledning av Unga berättar, Kulturskolan Stockholm göra varsin film om sin relation till läsning. Intervjufilmen nedan presenterar ungdomarna och deras ingång till läsning utifrån olika teman. Filmen har engelsk undertext.