Som en del av uppdraget har Kulturrådet, tillsammans med Skolverket och med stöd av Nordiska Ministerrådet, producerat ett kunskapspaket. Delar av kunskapspaketet finns att ta del av nedan.
Unga berättar om läsning genom film
Hur ser unga idag på läsning? Tillsammans med medie- och demokraticentret Unga berättar, Kulturskolan i Stockholm bjöd Kulturrådet in tolv unga från Norden till en workshop för att skapa digitala berättelser om sin egen relation till läsning. Intervjufilmen nedan presenterar ungdomarna och deras ingång till läsning utifrån olika teman.
Se filmen med engelsk undertext
Under workshoppen skapade de unga varsin digital berättelse om sin relation till läsning. På länken nedan kan ni se samtliga digitala berättelser.
Se ungdomarnas digitala berättelser
Policy brief: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden
Barn och ungas läsning är en prioriterad kultur- och utbildningspolitisk fråga i de nordiska länderna och i det nordiska kulturpolitiska samarbetsprogrammet. I denna policy brief presenterar Kulturanalys Norden en sammanställning av aktuella statliga läsfrämjande insatser för barn och unga i de nordiska länderna och de självstyrande områdena.
Rapporten är framtagen av Kulturanalys Norden. Det är ett nordiskt kunskapscentrum för kulturpolitik, etablerat av Nordiska ministerrådet och ett uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys.
Läs Policy briefen: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden
Seminarium på Bokmässan i Göteborg
"Läsning så in i Norden!" var ett samtal mellan nordiska ministrar om hur vi tillsammans kan stärka barns och ungas läsning. Seminariet ägde rum på Bokmässan i Göteborg 2024.
Bild: Lubna Jaffery, Parisa Liljestrand, Sari Multala och Lotta Edholm. Foto: Anna Hult.
Hur kan vi stärka barns och ungas läsande, i skolan och på fritiden? Denna högaktuella fråga var i fokus då kultur- och skolministrar från Norden samlades i ett samtal för att lära av varandra, lyssna på vad unga själva tänker och vad forskningen säger. Från Sverige medverkade kulturminister Parisa Liljestrand och skolminister Lotta Edholm, från Finland vetenskaps- och kulturminister Sari Multala och från Norge kulturminister Lubna Jaffery. Medverkade gjorde också Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Matilda Westerman ledde samtalet.
Samtalet ägde rum 27 september 2024.
Kunskapsöversikt: Att främja läsning för unga
Rapporten Att främja läsning för unga sammanställer forskning om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Rapporten är framtagen av Pamela Schultz Nybacka, docent och Nikolina Nordin, doktorand vid Södertörns högskola på uppdrag av Kulturrådet. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten och en presentation av Schultz Nybacka (tal engelska, text svenska).
Läs rapporten: Att främja läsning för unga
Read the report: Promoting reading for young people
Rapport: Stärk läsning för unga
Rapporten undersöker vilka förutsättningar som behövs för att stärka läsfrämjande insatser för unga och lägger fokus på hur organisering, samverkan och delaktighet krävs för att arbetet ska bli långsiktigt och nå uppsatta mål. Här betonas behovet av samordnade insatser som genomsyrar olika delar i samhället och som är anpassade till lokala förhållanden i det område man verkar i. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten, som är framtagen av Kulturrådet.
Läs rapporten: Stärk läsning för unga
Read the Report: Boost Reading for Young People
Artikel: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap
Artikeln lyfter vikten av högläsning för de yngsta barnen och betydelsen av ett läsfrämjande arbete genom hela skolgången. Den handlar också om samverkan mellan hem, förskola, skola och bibliotek för att utveckla barns läsförmåga och uppmuntra ett läsintresse.
Artikeln är skriven av Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Artikeln är framtagen av Skolverket.
Läs artikeln: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap