Valbara spår
Välj EN favorit som lockar per dag! Här hittar du beskrivningar av de åtta spåren. Valet gör du under konferensdagen. Spåren kommer att upprepas under de båda dagarna, så det finns möjlighet att ta del av två av dem om du är med på hela träffen.
1. Booksnaps och boktrailers – så kan du jobba!
Hur kan man arbeta läsfrämjande med digitala medier och verktyg? Inspiratören Jenny Edvardsson ger här konkreta tips och exempel. Du får följa med in i digitala bokcirklar och digitala boksamtal och du får lära dig hur man kan arbeta med booksnaps, boktrailers och escape rooms.
Medverkande: Jenny Edvardsson är lärare, författare och föreläsare. Hon ansvarar för ungdomsboksurvalet i Kulturrådets Barn- och ungdomsbokskatalogen.
2. Framtidens arbetsplatsbibliotek
Vad är ett modernt arbetsplatsbibliotek idag? Och vad skulle det kunna vara? Forskaren Pamela Schultz Nybacka berättar om den förstudie om framtidens arbetsplatsbibliotek som hon gör på uppdrag av Region Uppsala. Förstudien lyfter frågor om behoven i dagens arbetsliv samt olika insatser som kan stödja och utveckla en läsfrämjande och uppsökande biblioteksverksamhet för vuxna på arbetsplatser.
Medverkande: Pamela Schultz Nybacka, forskare, Södertörns Högskola.
3. Läsa äger – unga som läsande förebilder
Hur kan läskonditionen hållas i trim under sommarlovet, även hos lässköra elever? Anneli Glamsare berättar om projektet Läsa äger som involverat sommarjobbande ungdomar som läsande förebilder. Projektet har genomförts på tre skolor i socioekonomiskt sårbara områden i Botkyrka och spridit sig till flera kommuner.
Medverkande: Anneli Glamsare, läs- och skrivutvecklare i Botkyrka kommun. 2021 blev hon den första mottagaren av Pascal Engmans stipendium till Årets läsfrämjare.
4. DyssePodden tycker om läsning
DyssePodden tycker om läsning på olika sätt. Har du dyslexi behöver du hitta andra vägar för att hitta lusten att läsa. Hos DyssePodden blandar vi personliga berättelser med värdefulla tips för att inspirera till läsning och för att stärka självkänslan hos personer med dyslexi. Och kanske visar det sig att inspirationen kan smitta även andra som kämpar med läslusten?
Medverkade: Alma Landqvist och Fanny Eriksson, värdar för DyssePodden, Susanne Nordhqwist ordförande Föräldraföreningen för dyslektiska barn
5. Årets skolbibliotek 2021 - Vallastadens skola!
Vallastadens skola i Linköping blev Årets skolbibliotek. Där planerar skolbibliotekarien arbetet tillsammans med pedagogerna i skolan och på fritids. Men hur kan ett lyckat läsfrämjande samarbete mellan ett skolbibliotek och fritids se ut? Låt dig inspireras och ta del av handfasta tips, mål och visioner.
Medverkande: Ida Ross, skol- och fokusbibliotekarie och Caroline Willneborn, förstelärare i fritidshem, Vallastadens skola, Linköping.
6. Från styrkelyft till läslyft
Det är lika lätt att motivera en ovillig unge att läsa som att motivera en äkta bokmal att träna styrkelyft. Denna tes bevisar Herman Geijer med full kraft! Följ med på en annorlunda motivationsgenomgång där viljekraft och svett blandas med läslust och zombies.
Medverkande: Herman Geijer, tränare på Friskis & Svettis och zombieboksförfattare.
7. Barnkonventionen i praktiken: Bokstart i Örnsköldsvik
Sedan den 1 januari 2020 är Barnkonventionen svensk lag. I Örnsköldsvik har Bokstart, genom utökad samverkan mellan aktörer runt små barn, blivit ett exempel på hur barnkonventionen kan tillämpas i praktiken. Ett samtal om värdet av samverkan, målgrupper och delaktighet.
Medverkande: Katarina Strömberg, språk-, läs- och skrivutvecklare på Bildningsförvaltningen i Örnsköldsvik, Maria Norenius, bibliotekarie och projektledare för Bokstart på Biblioteksenheten, Örnsköldsviks kommun, Karin Forss, utredare och projektledare för Barnrätt i praktiken på Kulturrådet.
8. Läsare med makt att påverka
Kampanjen Read Hour i Finland har lyckats få influencers och populära idrottsstjärnor att delta som läsande förebilder. Heidi Enbacka från Barn- och ungdomsstiftelsen berättar hur de gjort och hur kampanjen kommer att utvecklas vidare. Read Hour uppmärksammar läsning genom att uppmana hela Finland att läsa en timme den 8 september på FN:s läskunnighetsdag. Medverkande: Heidi Enbacka, producent, Barn- och ungdomsstiftelsen, Finland.