Utmärkelsen Årets bokväckare 2021 tilldelas:
Lärare och elever inom modersmålsundervisningen i Södertälje.
"För att de med stort engagemang och inspirerande idérikedom funnit vägar att sprida språk- och läslust på många olika språk, och tagit Väck boken från Södertälje och vidare ut i världen."
Eleverna i portugisiska: Maria Fernanda, Gabriella, Vitor, Henrique, Davi, Beatriz, Lucca och Sofia.
Modersmålsläraren Catarina Stichini fick syn på Barn- och ungdomsbokskatalogen i personalrummet, läste om Väck boken och tänkte att det här kan inspirera oss. Hennes chef, Mary-Anne Eliasson, tyckte det lät som en bra idé och många av kollegorna var försiktigt intresserade.
– Vi köpte alla böcker från katalogen som var på albanska, arabiska, bosniska, dari, engelska, finska, franska, kinesiska, persiska, ryska, somaliska, spanska och tigrinska eller tvåspråkiga, berättar Catarina.
Böckerna lades i en låda. Lådan blev tömd i ett nafs! Och så rullade Väck boken i gång…
Mallar och metoder från Kulturrådets webb översattes av lärarna, och kunde användas på de olika språken. Eleverna fick en liten samlingsbok med bok-fjärilar, där de samlat ett klistermärke per läst bok (oberoende på vilket språk de läste den). Nu har cirka 300–400 läsningar gjorts inom Väck boken. Klistermärkena har gått åt som smör i solsken.
Vad har varit roligast som lärare?
– Att få se glädjen i elevernas ögon när de får en till bok eller ett till klistermärke, säger Catarina Stichini.
Catarina är modersmålslärare i portugisiska, förstalärare och projektledare för Södertäljes modersmålsenhets arbete med Väck boken. Modersmålsenheten har drygt hundra anställda och erbjuder undervisning i 43 olika språk inom hela kommunen.
Vi träffar Catarina Stichini, några av hennes kollegor och ett stort gäng elever en solig dag på Soldalaskolan i Södertälje.
Eleverna i bosniska, kroatiska och serbiska: Sergej, David, Lina, Nevena, Nadja, Lana, Luka.
Violeta Laban är lärare i bosniska, kroatiska och serbiska. Hon undervisar på flera olika skolor i Södertälje. Jobbet som modersmålslärare känns meningsfullt eftersom eleverna får fördjupa både sina kunskaper i språket och utveckla sin personliga, kulturella och sociala identitet, säger hon.
Hennes elever har förberett boktips till oss. Vilka böcker gillar de mest?
Sergej, 12 år, läser mycket. Lite för mycket emellanåt.
– Ibland är det bara läsa, läsa, läsa så man tröttnar. Men sen får man inspiration igen, när man läser något riktigt bra, säger han.
Hans favoritbok är Dennis hemlighet av David Walliams.
David, 10 år, älskar Handbok för superhjältar av Elias Våhlund, och är glad att serien innehåller sex delar – mycket läsning!
Lina, 11 år, gillar Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney. Hon brukar gå till biblioteket i Södertälje för att låna böcker, och tar gärna något hon inte läst tidigare.
Eleverna i arabiska: Maryam, Sarkis och Hisham.
Modersmålsläraren i arabiska heter Augarette Saado, och har arbetat som modersmålslärare i 13 år. I gruppen som läser arabiska möter vi Hisham 13 år, Sarkis 13 år och Maryam 10 år. Alla tre kommer ursprungligen från Syrien.
Sarkis berättar om hur han kämpade för att lära sig svenska när han kom till Sverige för fem år sedan. Då hade han knappt tid för kompisar, han bara studerade.
– Om man drömmer om något så kan det hända. Det är bara att man måste kämpa. Läser du mycket och förstår det du läser så utvecklas ditt språk, säger han.
Hisham tycker mycket om modersmålsundervisningen. Det är mycket skönare än andra lektioner eftersom det är mindre grupper, menar han. Han läser mycket i skolan och hemma läser han Koranen, på arabiska.
Är den inte svår att läsa?
– Jo, säger han, men jag får hjälp av min pappa med de svåra orden.
Maryam har bara varit i Sverige i sju månader, och får hjälp med både studiehandledning och modersmålsundervisning på arabiska. Hon gillar boken Farfar, räven och jag av Lu Xu Chengliang Zhu som hon läst med appen Polyglutt.
Alla nyanlända elever får en I-pad av skolan, laddad med olika hjälpverktyg som de får ta med sig hem. Då blir också föräldrarna engagerade i skolarbetet.
Augarette Saado berättar att hon följer många elever genom hela grundskolan.
– Man får en väldigt nära relation till eleverna som modersmålslärare. Till en början, när de är nyanlända och har studiehandledning, får man stötta dem mycket socialt, och lära dem undvika kulturkrockar, berättar hon.
Davi är stolt över alla sina klistermärken!
Catarina Stichinis elever i portugisiska visar stolt upp sina böcker med alla klistermärken. Hon har med sig två böcker om rymden, en på svenska och en på portugisiska. Vilken vill du ha, frågar hon Davi, 8 år.
– Får jag ta båda, undrar han.
Och ja, det får han.
Vilka böcker om rymden är bäst?
Det kan Davi inte svara på. Han gillar alla.
Davi, Sofia och Lucca hittar sina favoriter bland de många böcker deras lärare tagit med sig.
Eleven Vitor, 12 år, har fått i uppgift att högläsa för sig själv hemma. Han läser på sitt rum, och sedan berättar han om det han läst för familjen, vid middagen.
Modersmålslärarna vet att det är viktigt att engagera föräldrarna. Eleverna behöver få prata sitt språk och jobba med läsningen hemma också. Den halvtimmen eller timmen undervisning per vecka som de får i skolan räcker inte.
– Vi försöker få eleverna att ta hem böcker, och vi ger dem uppgifter att göra hemma. Vi kan ställa frågor som de måste prata med föräldrarna om, berättar Catarina Stichini.
Maria Fernanda, 15 år, läste en bok om tjejers situation i Brasilien, Minha vida não é cor-de- rosa – Mitt liv är inte rosa, av Penélope Martins. Sedan skrev hon om boken på Instagram, och inledde ett samtal med författaren. Vilket också engagerade flera av de andra eleverna, och tog Väck boken ut i världen.
Nu har Maria Fernanda precis börjat med Fula tjejer, av Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson, som hon och Catarina Stichini ska läsa tillsammans. De ska bli lässystrar, säger de. Väck boken på modersmålsenheten i Södertälje än långt från avslutat.
– Det här var bara början! Vi har runt 4 500 grundskolelever och hundra lärare i 43 språk. Vi vill fortsätta och engagera flera kollegor, flera elever och flera familjer i läsning! säger Catarina Stichini.
Om modersmålsundervisning
Modersmålsundervisning ger elever med ett annat modersmål än svenska möjlighet att läsa sitt språk som ett ämne i skolan. Modersmålsundervisningen har funnits i Sverige sedan 1968, men kallades hemspråksundervisning fram till 1996.
Det är vårdnadshavaren som ansöker om modersmålsundervisning i grundskolan. Eleven själv ansöker om modersmålsundervisning i gymnasieskolan.
Mer information om modersmålsundervisning finns på Skolverkets webb.
Om Väck boken!
Väck boken är Kulturrådets nya läsfrämjande utmaning för lärare, bibliotekarier, barn och ungdomar. Den presenterades för första gången i Barn- och ungdomsbokskatalogen 2018/2019. Ett flertal skolor, bibliotek, fritidsgårdar och andra grupper anmälde sig och deltog. Modersmålsenheten i Södertälje imponerade på oss för att de med stort engagemang och inspirerande idérikedom fann vägar att sprida språk- och läslust på många olika språk och korades därför till Årets bokväckare 2021! I juryn fanns representanter från Kulturrådets enhet för litteratur och bibliotek samt från kommunikationsenheten.
Text: Anna Ringberg
Foto: Susanne Kronholm
Läs mer
Detta reportage är även publicerat i Barn- och ungdomsbokskatalogen 2021/22
Läs om, ladda ner eller beställ katalogen
Väck boken - ta del av metoder och anmäl dig till årets omgång!
Läs om Elinsborgsskolan i Tensta som blev Årets bokväckare 2020
Tårta och diplom på Södertälje stadsbibliotek