Kreativa Europa satsar på nyhetsmedier och kvalitetsjournalistik
Den 4 juli arrangerade vi under Almedalsveckan i Visby ett samtal om Kreativa Europas satsning på nyhetsmedier och kvalitetsjournalistik. Nu kan du se samtalet i efterhand.
The power of collaboration – How Creative Europe strengthens culture and media in Europe and beyond
Paneldeltagare: Martin Dawson, Deputy Head of Unit CNECT I3, Europeiska kommissionen i Bryssel (AV industry & Media Support Programmes), Anette Novak, VD Filminstitutet. Moderator: Bongi MacDermott, enhetschef Kulturrådet.
Kreativa Europa är EU:s program för kultur och audiovisuella medier. När den nya sjuåriga programperioden startade förra året utökades programmet även till mediehus, journalister och andra medieaktörer. Satsningen förväntas bidra till kunskaps- och erfarenhetsutbyten som ska stärka mediepluralism, kvalitetsjournalistik och informations- och mediekunnighet (MIK). Kreativa Europa uppmuntrar till stora och gärna fleråriga europeiska samarbeten. Hur har dessa fungerat inom audiovisuella medier och inom kultursektorn. Hur kommer de nu att tillämpas på den nya delen nyhetsmedier? Vilka projekt vill man se? Vilka aktörer riktar man sig till?
Seminariet arrangerades av Kreativa Europa Desk Sverige i samarbete med EU-kommissionens representation i Sverige och DG CNECT. Samtalet genomfördes på engelska.