En clown med blodad tand
Bortas Josefine Andersson är frilansande skådespelare, regissör, manusförfattare och en av grundarna till clowngruppen 1 2 3 Schtunk. Hon är också en av kursdeltagarna i Centre Stage Core som är en del av det europeiska samarbetsprojektet Centre Stage, vars mål är en mer jämlik scenkonst.
Den här intervjun är genomförd och skriven av Frida Mellbin, kommunikatör på Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen.
Som sista etapp av kursen besökte Josefine Edinburgh Festival Fringe, världens största festival för scenkonst. Väl hemma igen träffade vi henne för en intervju.
– Vad tar du med dig från besöket på Edinburgh Festival Fringe?
– Det har verkligen varit helt ovärderligt att få åka dit, det var en riktig inspirationsinjektion! Jag såg nio föreställningar på två dagar och fick en väldig massa idéer kring vad jag skulle vilja göra när det kommer till föreställningar.
Det slog mig också under besöket att vi i Sverige ska vara stolta över vår scenkonst, det jag ser här hemma står sig väl jämfört med det som visas på Fringe. Då menar inte jag att det var sämre på Fringe än vad jag trott, utan snarare att vi har väldigt mycket som är bättre än vad vi själva kanske förstår här i Sverige. Det var en riktigt rolig insikt.
Gatuföreställning på Fringe, foto: David Monteith-Hodge © Edinburgh Festival Fringe Society.
– Är det viktigt att ha internationella kontakter?
– Jag vill gärna spela utomlands så därför är internationella kontakter jätteviktiga. På Fringe fick jag nätverka med en massa andra intressanta gäster. Via en svensk producent som jag känner sedan tidigare förgrenade sig kontakterna på plats på festivalen. De kontakterna hoppas jag leder till att Schtunk ska få spela på Fringe någon gång framöver. Vi på Schtunk har spelat en del utomlands förr men det har stannat av för vi har fått prioritera arbetet hemma i Sverige. Men nu kan nog tiden vara mer rätt för oss. Nuförtiden är vi mer effektiva när vi producerar våra föreställningar i Sverige och har ett etablerat kontaktnät här. Det frigör tid till att jobba mer med att få gästspela i andra länder.
– Liksom resten av kultursektorn verkar du fortfarande i sviterna av pandemin. Hur påverkade pandemin ditt yrkesliv?
– Pandemin påverkade verkligen allt, det blev ju totalt tvärstopp. Vi Schtunk hade en full turné lagd på ungefär ett och ett halvt år framåt och inom loppet av två veckor var alla bokningar borta. Bortsett från den ekonomiska aspekten så var faktiskt det allra jobbigaste att vi hela tiden stod beredda att spela för att vi inte visste hur stor och omfattande pandemin var, och för att restriktionerna skiftade oavbrutet. Man laddar upp och börjar producera och sedan får man bromsa om och om igen. Vi lade ner mycket jobb och energi på varje inställd föreställning. Det var ju till att dra i alla nödbromsar som överhuvudtaget fanns för att stoppa allt utflöde och hålla tummarna för att Schtunk ändå skulle finnas kvar efter pandemin.
Josefine i ett soligt Edinburgh under Fringe Festival. Foto: Kristina Johansson.
– Men nu ser framtiden ljusare ut för både dig och Schtunk eller?
– Ja. Vi var rädda att publiken skulle glömma bort Schtunk när vi varit borta så länge, men det har det visat sig att de inte gjort. Visst märker vi en ökad försiktighet både hos publiken och arrangörer, men vi kan äntligen spela igen.
Och under pandemin tog jag själv upp musikdrömmen. Jag hade några låtar som låg i skrivbordslådan som jag nu hade tid att blåsa liv i. Jag spelade in och gav ut dem tillsammans med producenten Dan Bornemark och har fått blodad tand att fortsätta med det.
– Har din medverkan på kursen Centre Stage Core hjälpt dig vidare i din karriär?
– Att delta i Centre Stage har varit oerhört värdefullt för mig på flera sätt. Själva utbildningen har varit jättebra! Det har också varit fantastiskt att lära känna de andra deltagarna. Jag har ganska tät kontakt med flera av dem och det är verkligen ovärderligt att ingå i ett internationellt nätverk där vi kan vara varandras bollplank, både i det kreativa och i andra professionella frågor. Framför allt är vi väldigt bra på att peppa varandra! Jag tror absolut att det kan växa fram flera samarbeten ur Centre Stage.
Mer om
Edinburgh Festival Fringe
Det är världens största festival för scenkonst, festivalen startade 1947. Festivalen arrangeras varje år under drygt tre veckor i Edinburgh, Skottland. På 2022 års festival medverkade scenkonst från 63 länder.
Bortas Josefine Andersson
Bortas Josefine Andersson har sin hemvist i Göteborg. Hon är utbildad på Balettakademiens musikalartistutbildning och på Teaterhögskolans skådespelarprogram, båda i Göteborg. Den allra största delen av sitt yrkesliv ägnar Josefine åt clown- och commedia dell’artegruppen 1 2 3 Schtunk som hon var med och startade år 2005. Förutom att stå på scenen i 1 2 3 Schtunk sköter Josefine 1 2 3 Schtunks turnéläggning, hon är gruppens producent samt är med och komponerar gruppens musik.
Centre Stage | Core
Centre Stage | Core är en del av det större projektet Centre Stage, ett europeiskt samarbetsprojekt medfinansierat av Kreativa Europa. Core är är en unik chans för 24 deltagare – åtta vardera från partnerländerna Sverige, Spanien och Irland – att gå en kurs skräddarsydd utifrån scenkonstnärers behov. Deltagarna får handledning i kommunikation, självinsikt och ledarskap – allt utifrån ett genusperspektiv. Syftet med kursen är att ge deltagarna verktyg att utveckla ett professionellt, framgångsrikt konstnärligt arbete samt vidga kontaktnätet till såväl kollegor som arrangörer. Kursträffarna har skett online och i Spanien och sista delen på en valfri plats i Europa, under 2022.
Centre Stage drivs av Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen i samarbete med partnerorganisationer på Irland och i Spanien.