Medieproduktion för unga reportrar
Vi på Kreativa Europa Desk Kultur träffade Lotta Bergseth och Jenny Sköld från Voice4you. De är koordinerande organisation för samarbetsprojektet, Promoting Media Literacy and Youth Citizen Journalism through Mobile Stories. Tillsammans med sex andra organisationer har de beviljats medel för samarbetet inom stödformen Medie- och informationskunnighet (MIK).
Hej Jenny och Lotta! Vill ni börja med att berätta om er, vilka är Voice4you?
– Voice4you är en förening som startades 2017. Vi är båda journalister och träffades på tidningen Metro. Vår idé uppkom genom att vi upplevde att unga alltmer inte verkade bry sig om medier och nyheter och tron att medier mörkar och inte berättar sanningen. Vi märkte av en oförståelse för vad journalistik är för något, och att journalistikkåren har misslyckats med att inkludera alla grupper i samhället. Det är en del av bakgrunden till föreningen och varför vi, genom Mobile Stories vill överföra våra kunskaper som journalister till de unga.
Vad är Mobile Stories?
– Mobile Stories är ett publiceringsverktyg som kan användas i skolan inom ramen för undervisningen, där får de unga en relation till experter och journalister genom små informationsfilmer och artiklar som finns i verktyget. Ungdomarna stöttas att skapa och publicera trovärdigt material samtidigt som de ges en förståelse för hur journalister jobbar. Det ger dem verktyg att uttrycka sig och själva kunna skapa trovärdigt material på nätet, för i dag har alla möjligheter att producera och dela information, men alla kanske inte har den kunskap som behövs. Det kan handla om etiska regler, upphovsrätt, källkritik. Det är sådant som alla behöver jobba med.
Det är genom föreningen som vi sökt stöd för att anpassa verktyget Mobile Stories, som i sig också är ett eget företag. Det är framför allt socialt utsatta områden, glesbygd och yrkesgymnasium som vi riktar oss till, till dem erbjuder vi också verktyget gratis.
Vad fick er att söka medel inom Kreativa Europa?
– Vi har tidigare fått stöd från Reach for change, inkubatorn för sociala entreprenörer och från Google.org som är Googles internationella välgörenhetsorganisation. Det är främst genom Google.org och deras möten Fighting Misinformation Online Summit som vi kunde utvidga vårt internationella nätverk och få kontakt med möjliga samarbetspartners. Vi bildade konsortiet och gjorde först en ansökan till Calouste Gulbenkian Foundation. Vi fick höga poäng och bra återkoppling även om ansökan inte gick igenom.
Det var genom konsortiet som vi sedan fick reda på Kreativa Europa och utlysningen för projekt inom medie- och informationskunnighet (MIK). De delarna som vi hade lägst poäng på i vår ursprungliga ansökan kunde vi vidareutveckla, vi tog också in förstärkning av kompetenser genom fler samarbetspartners. Det är först nu och med medel från Kreativa Europa som vi har börjat arbeta internationellt med verktyget.
Berätta mer om det internationella samarbetet!
– Vi är sammanlagt sju organisationer från sex länder. Från Sverige deltar även Trionite som anpassar verktyget för det internationella sammanhanget. Våra samarbetspartners är Nouvelles-Découvertes, även kallat News Decoder med bas i Frankrike, Media & Learning Association från Belgien, Vasa övningsskola som är kopplat till Åbo Akademi i Finland, från Irland medverkar Scoilnet som är utbildningsdepartementets officiella plattform för digitala läromedel och från Rumänien samarbetar vi med föreningen Asociația Apulum Forum.
Projektet löper under två år och påbörjades i oktober 2023. Den första fasen av projektet är att sätta upp en internationell struktur för plattformen och verktyget. På sikt kommer det som i dag är mobilestories.se att bli mobilestories.com.
Klasser från Irland, Rumänien och Finland kommer med start till våren att testa verktyget, det är minst fyra skolor per land som kommer att pröva verktyget. I Sverige jobbar vi med konsulten Emelie Hahn som är språklärare och eTwinningambassadör, eTwinning bygger på att klasser i olika länder samarbetar digitalt med varandra. Hahn kommer utforma lektionsupplägg för lärare som vill jobba med verktyget.
Vi har även konsulter inkopplade som kommer hjälpa oss att mäta effekten. Det kommer bland annat att finnas ett test som eleverna får göra före och efter att de använt verktyget, det för att se om de har utvecklat en större förståelse för källkritik och journalistiskt arbete.
Det finns en brist inom forskningen kring hur ungas medieskapande och möjligheten att göra sin röst hörd stärker deras medie- och informationskunnighet. Vi hoppas kunna bidra till forskningen och mäta om verktyget kan göra så att ungdomar känner sig mer aktiva och inkluderade i samhället
Hur vävs de globala målen in i projektet?
– Vi ser att MIK är en förutsättning om vi ska ha en chans att uppnå de globala målen. Det är väldigt viktigt att ha tillgång till trovärdig information, både som individ och på samhällsnivå, för att kunna fatta hållbara beslut. Det blir alltmer tydligt att konflikter kan uppstå när människor tar till sig falsk information från sociala medier. Det finns ett akut behov av ökad mediekunnighet, det för att minska polarisering och konflikter i samhället. Vi jobbar för källtillit och att lära sig känna igen journalistik, det för att få möjlighet att ta till sig information utan att behöva vara skeptisk till allt. Skolan i sig är en kunskapsspridare, och elever kan lära andra vuxna i samhället om MIK. Vi har ett lektionspaket som heter ungdomsreportrar för ett hållbart lokalsamhälle, där uppmuntras elever att ställa frågor till experter och politiker. På så sätt kan ungdomar sätta lite press och påverka samhället i en positiv riktning.
Har ni något bra tips till andra organisationer som vill samarbeta internationellt och söka stöd inom Kreativa Europa?
– Läs igenom utlysningsdokumenten jättenoga, där finns all information och om vad som bedöms. Se över konsortiet, det är viktigt att hitta rätt människor och organisationer som stärker projektet. Genom News Decoder fick vi in en van projektledare som är duktigt på att skriva sådana här ansökningar. Det är också viktigt att kunna ta den projektledande rollen och bara involvera några i själva skrivandet, det krävs nog för att få ihop alla delar. Det gäller att vara envis för det tar tid att utforma ett sådant här projekt. Så här i efterhand så kunde vi ha tagit mer hjälp av er, Kreativa Europa-desken, men vi kände först inte till att desken fanns.
Intervjun togs fram för Kreativa Europa i fokus #1 2024.