Reportagefilmer: Hur inkluderar vi nya målgrupper i kulturskolans verksamhet?
Hur får vi barn i socioekonomiskt utsatta områden att i större utsträckning delta i kulturskolans utbud? Kulturskolecentrum har pratat med tre personer som aktivt arbetar med dessa frågor i olika kulturskoleverksamheter. Intervjuerna har resulterat i två filmer som du kan se här.
Statistik visar att barn i socioekonomiskt utsatta områden i mindre utsträckning deltar i kulturskolan (se källa nedan). Med ett uppdrag att ge fler barn och unga en möjlighet att ta del av kulturundervisning är målgruppen barn och unga i socioekonomiskt utsatta områden en prioriterad grupp för Kulturrådet och Kulturskolecentrum.
Kulturskolecentrum har nu producerat två reportagefilmer där vi får möta tre olika personer som arbetar med just dessa frågor i olika kulturskoleverksamheter. I filmerna får du ta del av deras erfarenheter och råd för de som vill lära sig mer om hur det går att arbeta inkluderande. Alla tre belyser vikten av förebilder, sammanhang och representation som viktiga verktyg för att nå denna målgrupp samt för en lyckad verksamhet som är hållbar på sikt. De berättar även om vikten av att lyssna och att vara där barnen och ungdomarna är.
El Sistema i Angered Kulturskola
I den första filmen möter ni Malin Aghed och Sara Nihad, som samtalar om deras gemensamma tid med El Sistema i Angered Kulturskola samt vikten av inkludering av alla barn och unga. Sara började i kulturskolan som ung och hade under flera år Malin som pedagog.
Idag är hon en del av Kulturskolerådets ungdomsråd samt så spelar hon fiol i Angereds kulturskolas storband. Malin är idag utvecklingsledare på Kulturskolerådet och arbetar med att stötta kulturskolor över hela landet.
I Malins och Saras samtal delar de med sig av erfarenheter och metoder för inkludering ur både perspektivet som elev samt som ledare inom kulturskolan.
För syntolkad film, se längre ner på sidan.
Kulturskolan i Tomelilla
I den andra filmen möter vi Sara Dahl, som pratar om hur det är att arbeta med barn och unga i ett socioekonomiskt utsatt område på landsbygden. Sara arbetar som kulturpedagog och koordinator vid kulturskolan i Tomelilla och har en lång erfarenhet av kulturskolan i en landsbygdskontext. Hon delar med sig av sina erfarenheter samt metoder för att nå denna målgrupp.
För syntolkad film, se längre ner på sidan.
Syntolkade filmer
Syntolkad reportagefilm från Angered
Syntolkad reportagefilm från Tomelilla
Källa:
Kulturskolan i siffror – sammanfattning av statistik 2021. Kulturrådet 2022. Kulturskolan i siffror – sammanfattning av statistik 2022. Vad går bidraget till?