Till navigation Till innehåll
En bild på Andreas BlomEn bild på Andreas BlomEn bild på Andreas Blom
1 juni 2023

Krönika: Gimo Arts – att skapa engagemang och drivkraft hos nya målgrupper

Kulturskolan i Östhammar har samarbetat med kulturbyrån Kollektivet Livet, för att utveckla sin verksamhet. Genom pilotprojektet Gimo Arts, har de lyckats stimulera barn och ungas egna drivkrafter och nå ut till nya målgrupper.

Vi på Kollektivet Livet har i drygt 20 år jobbat med konst, kultur och medskapande. Ursprungligen möttes vi som kollo-entusiaster och ungdomsledare, vilket idag blivit till erfarenheter som vi har med oss i allt vi gör. Det sätt på vilket det vi skapar faktiskt upplevs, att främja ett deltagarvänligt klimat och att därigenom uppmuntra till medskapande, är för oss av största vikt.

Under läsåret 2021/2022 hade vi den stora äran att få genomföra ett uppdrag, Gimo Arts, åt Kulturskolan i Östhammar. Kort och gott hade Kulturskolan få deltagare i just Gimo och hade svårigheter att nå ut med sitt utbud. Med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete satte vi ihop ett pilotprogram för att hitta barn och ungas egna drivkrafter, med förhoppningen om att detta skulle bidra till ett berikande av kulturskolans utbud och verksamhet på platsen. Därtill var avsikten att finna nya målgrupper och ta fram metoder för att såväl undervisa i bland annat konst som att öka elevinflytande.

Projektet vände sig till elever på ett flertal skolor och fritidsklubbar i Östhammars kommun, främst i orten Gimo som är den mest socioekonomiskt utsatta delen av Östhammar. Processen inleddes med en förstudie och utvärdering av studien, något som vid terminsstart följdes av planering gällande projektets utförande och med att vi började knyta kontakter med lärare och elever. I projektets inledande del fick vi möjlighet att lära känna platsen och människorna och att ta in de förutsättningar som rådde.

Själva genomförandet av projektet löpte sedan över läsåret, för att avslutningsvis sys ihop med en utvärdering av såväl projektet som de nya lärdomar som projektet gett upphov till. Vi organiserade workshops för kreativt skapande tillsammans med ett antal olika konstnärer, ett koncept som blev mycket framgångsrikt. En faktor som troligen bidrog till framgången var att vi såg till att vara tillgängliga på de tider och platser där eleverna hade möjlighet att delta, exempelvis vid håltimmar och efter skoltid. Inspirerade av skolornas värdegrundsarbete, där särskilt fokus låg på respekt och språkbruk, skapade vi tillsammans med eleverna genom medel som form, färg och ord. Genom medskapandet kunde vi lära känna varandra och platsen samtidigt som olika konstverk kom till.

Syntolkning: Många ungdomar samlas runt ett hus och målar det i olika färger.

Det fanns också utmaningar. En nyckelfaktor i projektet var etablerandet av kontakt med både elever och personal, och att skapa en tillit mellan alla inblandade. En annan var att kunna introducera ett antal olika sorters skapande och konstnärliga uttryck, bland annat genom sprayfärg, dymo-text och collage, för eleverna. Då dessa nyckelfaktorer tar tid var tidsbegränsningen på ett läsår en utmaning. För att manövrera sådana utmaningar valde vi att arbeta med konstnärer som har en bred kompetens gällande olika sorters konstnärliga uttryck och som har erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Den fysiska distansen mellan Stockholm, där Kollektivet Livet är baserat, och Östhammar var en annan utmaning när det kom till att etablera en kontinuerlig utveckling och förändring i Östhammar.

På det stora hela var dock projektet mycket lyckat. Eleverna fick uppdrag att genomföra under projektet, där det första uppdraget var att identifiera ord och färg som för eleverna utstrålar trygghet. Uppdragen genomfördes vid våra workshops, där det första uppdraget resulterade i att eleverna fick måla ett centralt beläget elhus. Påföljande uppdrag berörde exempelvis muralmålningar, skulpturer och affischer. För att få inblick i processen kan ni gärna kika in på Instagram-kontot @Gimoarts.

Vi tog med oss många lärdomar från projektet, och störst av allt var denna: att förändringar mår bra av konst och att konst mår bra av förändringar. Konsten är inte bara till för att förgylla eller bringa fokus, istället kan den process där konsten medskapas utgöra en enorm möjlighet att föra samman elever, lärare, och andra människor från olika sammanhang. Därigenom kan medskapandet både återspegla och främja en positiv utveckling i vårt samhälle och de omgivningar där konstnärligt skapande sker.

Verken finns kvar, förändringsarbetet har gått vidare och vi är övertygade om att alla fick chansen att vara med. Många fångade den och några få kommer med stor säkerhet fortsätta hänge sig åt sin kreativitet som en följd av detta projekt. Både inom Kulturskolan i Östhammar, och på fritiden i den mest fria formen.

Andreas Blom, grundare och CCO, Kollektivet Livet

----------------------------------

Krönikor från Kulturskolecentrum belyser kultur av, med eller för barn och unga ur olika perspektiv. I eller utanför kulturskolan och oavsett konstområde – ibland scenkonst, ibland slöjd, ibland spelkultur. Innehåll och åsikter är krönikörernas och behöver inte stämma överens med Kulturrådets hållning.

Laddar...