Till navigation Till innehåll
""""""

3. Öppen verksamhet och andra metoder för att bredda deltagandet

I det här webbinariet får vi exempel på vilka metoder som används för att bredda deltagandet, med särskilt fokus på den öppna verksamheten. När sker den, var och på vilket sätt? Vi belyser även kopplingen mellan öppen verksamhet och terminskurser i kulturskolorna.

I det här webbinariet presenterar vi hur kulturskolor runt om i landet jobbar med breddat deltagande. Du kan lyssna till exempel från Tranemo, Simrishamn, Huddinge, Umeå och Göteborg. Vill du spola fram till en specifik intervju kan du scrolla till rubriken Webbinariets hållpunkter längre ner på sidan.

Fler metoder för att bredda deltagandet

Kulturambassadörer i Katrineholm

På kulturskolan i Katrineholm har de arbetat med ambassadörer för att nå deltagare som inte har någon erfarenhet av kulturskolan. I klippet ser du en intervju med en kulturskoleambassadör och kulturskolans integrationspedagog.

Inspirationsfilmer

  • Tjörn

Exempel från Tjörns kulturskola och deras öppna verksamhet. Använd gärna filmen för inspiration om hur man kan arbeta med den öppna verksamheten.

Öppen verksamhet på Tjörn

  • Falun

Genom att utgå från barnens önskemål kunde kulturskolan i Falun skräddarsy sommarverksamhet och bredda deltagandet.

Sommarkulturskola

  • Stockholm

Kulturskolan Stockholms resurscenter inspirerar och tipsar om hur kulturskolor kan utveckla verksamhet för barn och unga med funktionsnedsättning.

Den tillgängliga kulturskolan

  • Simrishamn

Filmen kan vara ett stöd för kommuner som vill implementera barnrätt i praktiken.

Barnrätt i praktiken

  • Vivalla

Vill ni nå fler barn och unga? Örebro kulturskola startade Filmfabriken i Vivalla och vi gjorde en film om deras arbete. Använd gärna filmen för inspiration om hur breddat deltagande kan gå till i praktiken.

Filmfabriken i Vivalla

  • El Sistema i Angered och Kulturskolan i Tomelilla

Hur får vi barn i socioekonomiskt utsatta områden att i större utsträckning delta i kulturskolans utbud? Kulturskolecentrum har pratat med tre personer som aktivt arbetar med dessa frågor i olika kulturskoleverksamheter. 

Hur inkluderar vi nya målgrupper i kulturskolans verksamhet

Lärande exempel

  • Östersund

Nå nya barn med El Sistema-verksamhet

Samisk lovkurs i Östersund

Arbetsmaterial

Kartläggning: Öppen verksamhet

Vill ni arbeta vidare med de här frågorna på din kulturskola? Ta hjälp av vårt workshopsmaterial som kan leda er genom diskussionsämnena.

Kartläggning Öppen verksamhet  

Rapporten

Här kan du ladda ner och läsa rapporten

Öppen verksamhet i kulturskolan

Webbinariets hållpunkter

Tid in i webbinariet: 02.25. Hur jobbar kulturskolor med breddat deltagande? En presentation som utgår från rapporten "Öppen verksamhet i kulturskolan – en väg till breddat deltagande". Fabian Sjö, utredare Kulturrådet.
Tid in i webbinariet: 16.20. Spelutveckling i Tranemo och Ung i Tranemo. Intervju med Jonas Bergström Vennerleuf och Marit Ekstener.
Tid in i webbinariet: 27.50. Lördagshäng i Simrishamn. Intervju med Anna-Karin Uggla och Fredrik Nilsson.
Tid in i webbinariet: 38.00. Huddinge om öppen kulturskola. Intervju med Sebastian Printz.
Tid in i webbinariet: 47.30. After school, pop up kulturskola och Kultur för hälsa i Umeå. Intervju med Jenny Forslund och Ragnar Bragason.
Tid in i webbinariet: 1.01.15. Film: Kultur för hälsa, Umeå.
Tid in i webbinariet: 1.02.50. Öppen verksamhet i Göteborg med särskilt fokus på områdesarbete på plats med socioekonomiska utmaningar. Intervju med Petter Rosenlundh, Anna Falk och Elin Lundqvist.

Frågor?

Har du frågor till våra gäster i webbinariet?
Kontakta oss på kulturskolecentrum så förmedlar vi kontakt.
E-post: kulturskolecentrum@kulturradet.se

Laddar...