Till navigation Till innehåll
MIDI-tangentbord och datorskärm med musikprogramvara.MIDI-tangentbord och datorskärm med musikprogramvara.MIDI-tangentbord och datorskärm med musikprogramvara.
17 september 2020

Nätverksstart för distansundervisning inom kulturskolan

Kulturskolecentrums nya nätverk för distansundervisning samlar närmare 40 personer från kulturskolesektorn. Det inledande distansmötet 18 juni innehöll en föreläsning av forskaren Sara Willermark och erfarenheter från sex kulturskolor.

– Nätverket består av kulturskolechefer, samordnare och ledare med ansvar för distansundervisning inom kulturskolan. Vi har valt att forma nätverket så till en början för att kunna utgå från liknande frågeställningar, kring att leda en verksamhet i digital förändring. Nätverket kan komma att förändras utifrån behov hos kulturskolorna, säger Madeleine Hermerén vid Kulturskolecentrum.

I våras visade en snabbenkät en ögonblicksbild av hur kulturskolor agerade i coronakrisen. Det visade det sig att 81 procent av de 84 svarande i någon utsträckning hade gått över till distansundervisning. Initiativ tog till ett rikstäckande nätverk och inom kort tillsätts en särskild tjänst vid Kulturskolecentrum för att projektleda frågor kring distansundervisning.

Digitaliseringens effekter på undervisningen

– Skolan kan stödja lärarens arbete genom tydlig infrastruktur och stödåtgärder. För att kunna utföra sitt arbete kan det ibland vara viktigt att ha rektorns stöd att få bryta en regel eller två. Det är också viktigt med långsiktighet i utvecklingsarbetet och att se distansarbete som verksamhetsutveckling snarare än kompetensutveckling för enskilda individer, säger Sara Willermark, universitetslektor på Högskolan Väst.
 
Willermark forskar bland annat inom området digitalisering och lärande och menar att det uppstår en social förstärkning där distansundervisning för vissa elever fungerar som hävstång, samtidigt som problemen och utmaningarna förstärks för andra. Ett alltför starkt teknikfokus många gånger innebär att tekniken tränger ut ämnesinnehållet och det är vanligt med en stor diskrepans mellan planering av lektion och utfall.
  
Som möjligheter går det att se en tydlig progression under arbetet, lärare kan stimuleras att experimentera med nya undervisningsformer och elever och lärare utvecklar sin digitala kompetens. Viktiga delar att tänka på är att tydlighet och ramar blir ännu viktigare och arbetet kräver mer förberedelse. Hon pekar även på vikten av förhållningsregler och att alltid ha en plan B och kanske C. Det är viktigt att skapa en känsla av social närvaro och att kollegor utbyter erfarenheter.

Erfarenheter från kulturskolor

– Vi har kommit 5–10 år fram i digital kompetens. Dessa erfarenheter har vi alltid kvar och kan använda som komplement. Hela kollegiet har varit sugna på att lära sig och hitta en väg. Vi har kontaktat varje elev och erbjudit alla elever någon form av kulturskoleverksamhet, men kanske inte det de trodde. Att nå de yngre eleverna har varit utmaningen, säger en kulturskolechef.

En annan deltagare fortsätter:

– Lärarna har tagit sig an distansundervisningen med stor glädje och kreativitet men även en del oro. Framöver vill vi behålla digitala inslag som komplement i utbudet även efter coronakrisen. Pedagogerna har fått välja fritt utifrån it-regler och använt YouTube, One-drive, Zoom med mera. Alla blommor har fått blomma utifrån de regler som finns.

En tredje kulturskola bidrar med en lite annan infallsvinkel:

– Det bestämdes att Office 365 skulle användas då det används i kommunen, för att kunna ge så bra support till lärare som möjligt. Vi började skapa digitalt material såsom hur byta rörblad, stämma gitarr, skalövningar, grundsteg i dans osv. Distansundervisning hade vi i gruppämnen, som ett komplement till undervisningen. Vi kommer också att fortsätta även efter coronakrisen.

Flera lyfter kombinationen av digital mognad och olika slags utmaningar:

– Alla, både lärare och elever har utvecklats enormt digitalt, även om varierande internetuppkoppling har skapat frustration. Elever har även utvecklats i sitt musicerande – de övar mer och pratar mindre. Lärare lockas inte att stödspela, har mer fokus och mer kontakt lärare-vårdnadshavare. Men det är svårt med det sociala och med ensemblespel.

– Messenger och Google Meet har fungerat för kommunikation men inte musicerande. Det har varit svårt att spela tillsammans då det kan skilja en halv ton. Vi har behov av bättre verktyg för att kunna spela tillsammans. I slöjd har vi gjort påsar och skickat hem med instruktionsvideo, i nycirkus mer filmklipp och i teater blev det radioteater. Det har varit en stor kreativitet som vi tar med oss framåt.
 
– Exempelvis hemmasittare kan få digital undervisning och även för funktionsnedsatta såg vi att det fungerade bra. En sak att lyfta är ju hur det är för de barn som inte har det bra hemma och som arbetar hårt för att dölja det och så ska de visa upp sitt hem.

Anmälan och mer information

Anmälan är stängd.

Läs mer om nätverket för distansundervisning.
 
Madeleine Hermerén svarar på frågor kring Kulturskolecentrums nätverk för distansundervisning och Kulturskolecentrums stöd till kulturskolor gällande distansundervisning (kontaktuppgifter nedan).

Madeleine Hermerén

Handläggare Kulturskolecentrum

Laddar...