Samverkan och bredd i Göteborg under höstlovet
I Göteborg kan barn och unga ta del av hela 79 olika aktiviteter under höstlovet. Vi stämde träff med Petter Rosenlundh, enhetschef på Kulturskolan Nordost, som berättade om lyckade lovaktiviteter och hur de arbetar för att nå ungdomar de normalt inte når.
Berätta om er satsning på lovaktiviteter?
Vi har arbetat med verksamhet på loven sen många år. Det gör vi för att bli mer tillgängliga, att ha mycket verksamhet i gång när barn och ungdomar är lediga. Vi gör det också för att nå ut brett till målgrupper som inte alltid når oss.
Är någon av aktiviteterna mer populära?
En aktivitet vi haft fler lov som vi ser lockar många barn och familjer från hela Göteborg är Skapa med keramik. Den är öppen för både yngre barn med föräldrar samt ungdomar.
Når ni nya målgrupper genom höstlovsaktiviteterna?
Ja, till viss del, även om majoriteten av dem som deltar hos oss även på loven är den gruppen som känner till oss sedan innan och är inskrivna på en kurs eller står i kö till vår verksamhet.
Är det något särskild aktivitet ni når nya målgrupper?
Öppen verksamhet är den aktivitet som i särklass når flest nya deltagare. Särskilt öppen verksamhet i nära samverkan med andra institutioner/verksamheter exempelvis bibliotek, kulturhus eller hyresgästföreningar som är placerade i socioekonomiskt utsatta områden på platser där vi vet att det finns mycket barn.
Hur arbetar ni för att nå ungdomar inför höstlovet?
Vi arbetar löpande att hitta sätt att nå ungdomarna men har inte nått hela vägen. Vi arbetar för att bygga goda samarbeten med mötesplatserna i vår stadsdel där vi ser att många ungdomar finns.
Vilken av loven tycker du är enklast att nå ungdomar på?
Alla lov har sina utmaningar. Höstlovet är enligt vår erfarenhet ganska svårt att locka deltagare till. Det verkar som att barn och ungdomar är lite trötta efter terminsstarten och inte lika benägna att söka kurser. På sportlovet och sommarlovet är det många som reser bort men å andra sidan finns det väldigt många barn och familjer som inte reser bort, särskilt i socioekonomiskt utsatta områden som vårt. Nyckeln till framgång på loven är en medveten strategi var man placerar verksamheten och att man gör den i bred samverkan med andra.
Är det någon av aktiviteterna ni särskilt vill lyfta?
Detta höstlov gör vi en ny satsning i ett av våra områden, Gårdsten, där vi har svårt att nå barn och föräldrar. Vi kommer erbjuda öppen verksamhet med skapande verkstad, prova på olika instrument och låtskriveri.
Har ni någon känsla för hur många ungdomar ni tror ni kommer nå?
Just ungdomar ser vi att det är få som anmält sig till våra korta kurser och känslan är att vi inte kommer nå så många som vi hade önskat. Vi har större framgång att nå och locka yngre barn till våra lovkurser.