Till navigation Till innehåll

Det här är Kulturskolecentrums sakkunniggrupp

Vi har samlat en jazzmusiker, en flamencodansare, en dirigent, en pianist och kapellmästare, en bandmusiker i Pajala Truck Co och en dansproducent från operan. Nytt uppdrag: proffstyckare i kulturskolefrågor.

Syftet med gruppen är att vara rådgivande till Kulturskolecentrum. Målet är att det stöd som vi arbetar fram är anpassat och har hög relevans för kommuner och kulturskolor runt om i landet. Det här är gruppens sju medlemmar.

Beatrice Hammar, Umeå

 Beatrice är avdelningschef vid kulturskolan i Umeå kommun (Västerbottens län).
Hon har hon en bakgrund som dansproducent vid Norrlandsoperan och har också arbetat med kommunens kulturverksamhet för barn och unga.

Som utvecklingsfråga i sakkunniggruppen vill hon gärna lyfta demokratifrågor. Umeå har satsat på elevpåverkan, inflytandefrågan och demokratidagar och har bland annat i uppdrag att nå fler genom öppen verksamhet.
– Som relativt ny i kulturskolan känns det som ett privilegium att få tillfälle att engagera sig i viktiga frågor tillsammans med kollegor från hela Sverige! Jag som kommer från scenkonsten har förhoppningsvis kompetenser att tillföra gruppen, men är också nyfiken på hur andra tänker kring vår viktiga verksamhet. 

Beata Alving, Sigtuna

Beata är ny kulturskolechef i Sigtuna kommun (Stockholms län).
Hon var tidigare prefekt och lektor i danspedagogik på Stockholms konstnärliga högskola och innan dess professionell utövande dansare inom flamenco.

I gruppen vill hon sätta fokus på hur kulturskolan kan bli tillgänglig och relevant för alla.
– Det bästa är att få ge barn och unga verktyg att utvecklas inom konstnärliga uttryck och möjligheter att vara i sammanhang där de får vara kreativa och delaktiga i konstnärliga och medskapande processer. Det ska bli så spännande att få vara med och driva strategisk utveckling tillsammans med andra erfarna ledare från kulturskolan! Med min bakgrund inom högskolesektorn och erfarenhet av ett förändringsarbete kring strukturell rasism och diskriminering tror jag att jag även kan bidra med perspektiv som jag tror är viktiga för kulturskolan nationellt.

Klas Jättner, Trosa

Klas är kulturskolechef i Trosa kommun (Södermanlands län).
Han är jazzmusiker i grunden med examen från Kungl. Musikhögskolan och tidigare musikskolechef för Saltsjöbadens musikskola.

Som särskild utvecklingsfråga i sakkunniggruppen lyfter han hur kulturskolan kan vara med och jobba med barn och ungas psykiska hälsa.
– Att få vara med och skapa förutsättningar för barn och unga att få uppleva glädjen i att uttrycka sig konstnärligt är fantastiskt roligt. Jag tycker att Kulturskolecentrum fyller en viktig funktion för att ge legitimitet och stöd åt vårt lands kulturskolor och om jag på något sätt kan bidra med erfarenheter och perspektiv gör jag gärna det. Jag ser också stora möjligheter att själv utvecklas och lära mig mer genom att delta i sakkunniggruppen.

Mats Widelund, Västerås 

Mats är kulturchef i Västerås stad (Västmanlands län).
Tidigare kulturskolechef och lärare på kulturskola, men har även undervisat i grund- och gymnasieskola och arbetat som dirigent för flera blåsorkestrar.

I sakkunniggruppen lyfter han gärna vikten av regionalt samarbete mellan kulturskolor. 
– Det bästa med att arbeta på kulturskola är att se glädjen i elevernas ögon när de gör något som de verkligen gillar. Jag tycker att kulturskolan är en väldigt bra och viktigt verksamhet för att ge barn och unga som ger möjlighet att utveckla deras kreativa sidor och växa som människor. Att få möjlighet att få delta i kulturskoleverksamhet borde vara självklart för alla som vill. Jag hoppas därför med mitt deltagande kunna vara med och utveckla verksamheten ännu mer så fler kan ta del.

Markus Forsberg, Kiruna

Markus är kulturchef i Kiruna kommun (Norrbottens län) och har sin bakgrund i det fria kulturlivet.
Där var han verksam inom teatern, både på och bakom scenen. Han har även spelat i Pajala Truck Co., bandet från Pajala som tog sig hela vägen till P3´s spellista.

Markus engagerar sig i gruppen för att bidra med ett perspektiv från Sveriges ”glesaste glesbygd”. Men han vill också lära sig mer av andra, för att utveckla Kirunas kultur- och kulturskoleverksamhet.

– Kulturskolan erbjöd just sådana högtflygande drömmar för oss som växte upp långt från alla kulturinstitutioner och scener. Att få öppna den dörren för barn och unga som annars aldrig hittat fram till den känns som en av kulturskolans viktigaste uppgifter, och är också något vi borde bli mycket bättre på.

Peter Tikkanen, Örebro

Peter är utvecklingsledare Regional kulturskolesamverkan (Örebro län). 
Han har en bakgrund som pianist och klaviaturspelare i många olika sammanhang, från TV-orkestrar till turnéer med allehanda artister.

Han har även arbetat som kapellmästare för allt från mindre ensembler till stora orkestrar.

– Att få vara med i detta nationella forum är ett hedersuppdrag. Att vara en liten kugge i detta enorma kulturmaskineri som landets kulturskolor utgör känns viktigt för att ge våra barn och unga en ännu bredare palett av verksamheter, på en relevant nivå utifrån deras förutsättningar.

Peters vision är att alla ska ha möjlighet att hitta sin grej och kunna utvecklas så länge de själva vill, oavsett var i landet man bor.

Sylvia Carlsdotter, Simrishamn

Sylvia är verksamhetschef på Kulturskolan i Simrishamns kommun (Skåne län). Men hon är även barnrättstrateg, jazz och blues-sångerska, konstnär och eldig performance-artist!

-Min drivkraft ligger i att skapa förutsättningar för alla barn och ungas rätt att få upptäcka och utveckla sina olika konstnärliga språk och uttryck. Att få bidra som sakkunnig i dialog och erfarenhetsutbyte kring Kulturskolans uppdrag och utveckling lokalt, regionalt och nationellt är en mycket spännande resa!

I Simrishamn initierade Sylvia den första Kulturgarantin i Sverige 2005 och 2016 startades även en omfattande sommarkulturskola som har inspirerat många kommuner. Hon har även varit aktiv i Kulturskolerådets styrelse under åtta år, samt är utbildare inom barnrätt – med spets inom kulturområdet.

Laddar...