Till navigation Till innehåll
Verksamhetsutveckling

LärKultur - professionsutveckling och kollegialt lärande

Studiematerialet Kollegialt lärande – för kulturskollärares reflektion och professionsutveckling är sammanställt av forskaren och handledaren Cecilia Frostenson Lööv.

LärKultur – kollegialt lärande i kulturskolan

Det är uppbyggt på en serie samtal med olika teman med inriktningen att öka lärares förståelse för sin egen undervisning.  I det kollegiala lärandet undersöker och reflekterar lärare tillsammans över det man faktiskt gör i undervisningen – och får idéer om hur det kan göras på ett annat sätt.

Cecilia Frostenson har bland annat tillsammans med kulturskolan i Kalix och kulturskolan Stockholm genomfört längre projekt kring kollegialt lärande med en inriktning mot aktionslärande under läsåret 2017/19. Ett liknande projekt i Uddevalla avslutades i juni 2020. Med inspiration från learning study, lesson study och aktionsforskning prövar lärarna här nya sätt att undervisa utifrån ett behov att komma tillrätta med ett upplevt dilemma. Detta kan gälla allt mellan konstnärlig gestaltning, elevers motivation, gruppdynamik och utveckling av elevers lärandestrategier. Projekten avslutas med att lärarna dokumenterar sin egen lärandeprocess. 

Kontakt

Kulturskolecentrum

Frågor till Kulturskolecentrum

Laddar...