Till navigation Till innehåll
Nya målgrupper

Barnet som investering för medelklasskultivering, generationell mobilitet och social framgång

Idag har skolval och fritidsaktiviteter fått långsiktiga konsekvenser för både barns känsla av/ och faktiska framgång och etablering i samhället. Föräldrarnas alltmer framskjutna position i förhållande till utbildningsinstitutioner, fritidsföreningar och organisationer har fått inverkan i form av ojämlikhet i det svenska samhället och har belysts på olika sätt.

Publiceringsår

Författare

Hofvander Trulsson, Ylva

Sammanfattning

Det ökade intresset för medelklassutveckling i olika länder kommer i detta kapitel
belysa både en medelklass habierad av olika miljöer av tradition, hudfärg och religion-
som alla får betydelse för levnadsval och strategier för barnens väl och ve, samt
mitt särintresse föräldrars diskurser om fritidslärandets inverkan på social mobilitet.
Idag har skolval och fritidsaktiviteter fått långsiktiga konsekvenser för både barns
känsla av/ och faktiska framgång och etablering i samhället. Föräldrarnas alltmer
framskjutna position i förhållande till utbildningsinstitutioner, fritidsföreningar och
organisationer har fått inverkan i form av ojämlikhet i det svenska samhället och
har belysts på olika sätt (Bunar, 2001; Sernhede 2002; Engström, 2004; Cederberg,
2006; Karlsson Minganti, 2007; Goldstein Kvaga & Borgström, 2009; Hofvander
Trulsson, 2010a, 2010b, 2013). Barnet som investeringsobjekt har också beforskats
och beskrivits i flertalet studier i Storbritannien (Skeggs, 2004; Diamond & Giddens,
2005; Reay, David, Ball, 2005; Crozier, Reay, James, 2011).

Läs rapporten

Laddar...