Till navigation Till innehåll
Nya målgrupper

Kulturskolen som inkluderende kraft

Det finns ett ökande fokus på hur kulturskolor kan nå nya målgrupper och en representation som bättre speglar hur samhället ser ut. Utvecklingsprojektet ”Kulturskolan som en inkluderande kraft i lokalsamhället” (KIL) har detta som fokus.

Publiceringsår

2023

Författare

Anders Rønningen, Kim Boeskov, Boel Christensen-Scheel, Ylva Hofvander Trulsson.

Sammanfattning

Tillgänglighet till konst- och kulturaktiviteter är ett ämne som får allt större uppmärksamhet. De flesta kommuner i de skandinaviska länderna har musik- och kulturskolor som erbjuder utbildning i kultur för barn och unga. Men kulturskoleeleverna speglar inte samhället idag, eftersom majoriteten av de barn och unga som faktiskt använder kulturskolorna kommer från medelklasshem och har välutbildade föräldrar. Det finns därför ett ökande och viktigt fokus på hur kulturskolor kan nå nya målgrupper och säkerställa bättre representation.

Utvecklingsprojektet ”Kulturskolan som en inkluderande kraft i lokalsamhället” (KIL) hade detta strålkastarljus. I den här antologin finns nio oberoende fackgranskade forskningsartiklar med ämnen som är relevanta för att kunna utveckla denna potential ytterligare. Boken passar både forskare, studenter eller lärare med anknytning till det didaktiska konstområdet. Men även kulturskoleledare, lärare och andra som är intresserade av hur kulturskolan kan bli en inkluderande kraft.

Volume editors: Anders Rønningen, Kim Boeskov, Boel Christensen-Scheel, Ylva Hofvander Trulsson. Chapter authors: Kim Boeskov, Irene Kinunda Afriyie, Sofia Cedervall, Carrie Danielson, Kerstin Grip, Anne-Lise Heide, Finn Holst, Cecilia Jeppsson, Anne Jordhus-Lier, Camilla Kvaal, Kristine Ringsager, Hildegunn Marie Tønnesen Seip, Johannes Frandsen Skjelbo, Ketil Thor Thorgersen, Eva Österlind

Läs rapporten här

Laddar...