Norwegian instrumental music teachers’ experiences
I artikeln redovisas en studie av musiklärares förhållningssätt när det gäller instrumental-undervisning. Eftersom kulturskolans innehåll är avgörande för om barn känner sig inkluderade eller ej är lärarnas val av innehåll en av de faktorer som påverkar vilka barn som kommer att känna sig välkomna och vilka som kommer att känna sig utanför.
Publiceringsår
2023
Författare
Jordhus-Lier, A., Karlsen, S. & Graabræck Nielsen, S.
Sammanfattning
De norska kommunala musik- och kulturskolorna är offentligt finansierade institutioner som erbjuder fritidsaktiviteter för barn och ungdomar inom musik och andra konstformer. Varje kommun är ansvarig för att tillhandahålla kulturskolor för sina invånare, men lagen säger ingenting om undervisningens innehåll eller arbetssätt. Detta är upp till kulturskolans lärare att bestämma. Eftersom kulturskolans innehåll är avgörande för om barn känner sig inkluderade eller ej är lärarnas val av innehåll en av de faktorer som påverkar vilka barn som kommer att känna sig välkomna och vilka som kommer att känna sig utanför.
I artikeln redovisas en studie av musiklärares förhållningssätt när det gäller instrumental-undervisning. Dessa kan sammanfattas som att (a) eleverna bör vara centrala i processen att välja innehåll; (b) eleverna bör exponeras för ett brett utbud av musikgenrer och stilar; (c) eleverna bör exponeras för den "klassiska repertoaren" eller standardrepertoaren inom en genre eller tradition. Generellt sett är det som verkar vara meningsfullt för lärarna alltså att arbeta "nära elevens önskemål och preferenser", men uppfattningar om arbetssätt bygger på olika didaktiska idéer.