Till navigation Till innehåll
Nya målgrupper

Dansbuss gav nya insikter

Under sommaren 2017 började en dansbuss rulla i Luleå. Det var kulturskolan som startade ett samarbete med Dansgruppen Exiled. Ungdomar träffade engagerade dansare på en mobil mötesplats där gruppen körde Street och hip-hop med ungdomarna.

Joakims bästa tips

  • Samarbeta med kulturaktörer med andra uttrycksformer, bakgrund och utbildning
  • Projektet blir bäst om personal från kulturskolan också finns med i projektet. Då sker utbyte och lärande mellan aktörerna och uttrycken
  • Affischera i tvättstugor, åk ut i stadsdelarna. Kulturskolan måste synas

- Det var ett bra sätt att möta unga där de finns i sin vardag. De som besökte dansbussen deltog i olika workshops, säger Joakim Hellgren, samordnare och lektor på kulturskolan och berättar att dansbussen fortfarande rullar.

Dansbussen i Luleå är en uppsökande verksamhet, Dansgruppen Exiled åker ut till ett stadsdelscentrum eller till Luleås skateanläggning. De parkerar bussen, rullar ut dansmattan och riggar ljudanläggningen. De bjuder in ungdomarna och visar hur man gör. Det blir både dansworkshop och parkour-workshop.

-Vi insåg att om vi ska nå nya målgrupper så måste vi förändra en hel del av våra sätt att nå ut. De traditionella kanalerna räckte inte. Vi började samverka med andra aktörer. Vi sitter inte på alla svar ännu men vi har försökt synliggöra olika trösklar för oss själva och andra. En av Kulturskolornas utmaningar är ju att vara både kulturbärare och samtidigt vara nyskapande och utvecklande, säger Joakim.

Projekt i samarbete

Projektet med Dansbussen har varit ett samarbete mellan Kulturskolan i Luleå, Dansgruppen Exiled och Landstinget. Kulturskolan har prioriterat förorter utanför Luleå centrum och framförallt pojkar i högstadiet. Dansbussen är ett sätt att riva socioekonomiska hinder och korta geografiska avstånd.

-Tack vare kulturskolebidraget har vi kunnat pröva nya arbetssätt och uttrycksformer utan att behöva konkurrera med befintlig verksamhet om medel.

Joakim berättar att reaktionerna från de inblandade har varit positiva. Alla upplever att det är något nytt som händer, att kulturskolan bjuder in ungdomarna till möte och sprider kultur.

Viktigt att finnas bland unga

Man har också lärt sig att det är viktigt att synas där unga finns. Bäst är det under skoltid men efter skoltid och under loven är också bra.

-Vi har också lärt oss föra in nya uttryck och tankesätt. Svårigheten är att koppla ihop projekten med ordinarie verksamhet. Här kanske vi måste vidga vår syn på vad som är viktigt. Målet kanske inte är att locka elever till ordinarie verksamhet. Kanske är projekten fullgod verksamhet, säger Joakim.

Kulturskolan i Luleå ser urbana uttryck som ett nytt område man vill utveckla. Man har kommit fram till att det krävs andra marknadsföringskanaler än de som använts tidigare.

-Vi har nu en projektanställd som samarbetat med Exiled och nu även gör uppsökande projekt i grundskola och särskola. Med Street Dance, hip-hop och digitalt musikskapande, säger Joakim.

Kontakt

Joakim Hellgern

Lektor i musik, Luleå kulturskola

Laddar...