Till navigation Till innehåll
Barn spelar olika instrument tillsammansBarn spelar olika instrument tillsammansBarn spelar olika instrument tillsammans
Öppen Kulturskola i Vårby. Foto: Benjamin Cotton.
Nya målgrupper

En kulturskola öppen för alla

När kulturskolan i Huddinge utanför Stockholm startade Öppen Kulturskola blev det möjligt för alla barn i kommunen att spela instrument, sjunga, dansa, spela teater och gå på cirkusskola kostnadsfritt.

Davids bästa tips

  • Rekrytera pedagoger som brinner för gruppundervisning, pedagoger som vågar prova nya vägar och som trivs att arbeta i team.
  • Sätt upp få och tydliga regler som gäller när undervisningen är igång, alla barn ska känna sig trygga och kunna respektera ett lärande tillsammans.
  • Låt barnen få låna hem ett instrument om det är möjligt, för att kunna utvecklas.
  • Underskatta aldrig samverkan. Tillsammans blir man dubbelt så bra.

– Vi ser att tack vare den öppna kulturskolan har antal barn från socioekonomiskt utsatta områden ökat markant, från en handfull före satsningen till flera hundra idag. En direkt effekt av Öppen Kulturskola är att nya elever har hittat till vår verksamhet, något som var föga troligt tidigare, säger David Marszalek, kulturskolechef i Huddinge.

Kulturskolan Huddinge straxt söder om Stockholm insåg att trösklarna var höga i den befintliga kulturskolan. Höga avgifter, hög efterfrågan, för få och små lokaler och geografiska utmaningar stod i vägen för att alla som ville skulle få chans att möta kulturskolan och kulturskolans pedagoger.

 – Vi såg också en utmaning i att göra vår verksamhet synlig för fler i socioekonomiskt svaga områden. Målgruppen är inte bara barn och unga. Även familjer, syskon och vänner är viktiga för oss, säger David Marszalek.

Kulturskolan Huddinge har strategiskt arbetat mot en bred målgrupp sedan starten januari 2017. Idag finns den Öppna Kulturskolan på fyra platser i kommunen.

– Samverkan är centralt för verksamheten och vi är stolta över att vi utvecklar verksamheten i samklang med bibliotek, skolor, fritidsgårdar och idrottshallar. Vi sökte bidrag från Kulturrådet för att skapa en Öppen Kulturskola där alla var välkomna, säger David.

David är övertygad om att kulturskolans pedagoger kan göra skillnad i barnens liv. Pedagogerna kan ge barnen nycklar att upptäcka ett skapande hos sig själva och därmed utvecklas på flera plan. David understryker vikten av att ha pedagoger som vågar pröva nya vägar och som brinner för gruppundervisning och metodutveckling.

I Kulturskolan Huddinge är det alltid två pedagoger som leder varje kurs i Öppen Kulturskola. Genom det kollegiala partnerskapet ges många vinster. Fler barn blir sedda, lektionsplanering och genomförande blir processinriktat och resultaten ligger till grund för fortsatt utvecklingsarbete.

Efter att ha bedrivit Öppen Kulturskola i tre år kan Huddinge nu konstatera goda effekter av verksamheten:

– Vi har sett att tack vare den öppna kulturskolan har barn från socioekonomiskt utsatta områden fortsatt i den vanliga kulturskolan. Det är häftigt att kunna bredda vår verksamhet och finnas på fler platser i kommunen. Vi måste växa som varumärke och måste visa vad vi kan erbjuda barn och unga. Kulturskolan är en verksamhet som man ska kunna lita på och som gör skillnad för alla som bor i kommunen, säger David.

Mer information

Läs mer om Kulturskolan Huddinge

Kontakt

David Marszalek

Kulturskolechef, Huddinge kulturskola

Laddar...