Till navigation Till innehåll
Pedagogik

Faddrar gör kulturskolan till mötesplats

Värnamo kulturskola vill att kulturskolan ska vara en mötesplats. De elever som vill får en fadder att hänga med. Ett relationellt ledarskap stärker gemenskapen mellan elever och mellan lärare och elever.

Andreas bästa tips

  • Hör av dig till eleverna när de saknas. Det stärker känslan av att vara sedd och behövd
  • Samverka aktivt i kollegiet. Där finns den största kompetensbanken
  • Jobba mot ett mål, en konsert eller föreställning. De flesta unga behöver jobba målfokuserat för att behålla intresse och engagemang

Varje elev som börjar på kulturskolan i Värnamo skall få en fadder. Oftast är det en äldre elev. Tanken är att hitta ett mervärde i mötet med kulturskolan, att eleverna ska känna att kulturskolan också är en mötesplats där man träffar kompisar.

-Vi såg tidigare att eleverna kom till kulturskolan, gick på sina lektioner och gick sedan direkt hem. Nu är de oftast kvar i uppehållsrummet och hänger kvar med sin fadder eller med andra. De slår följe till konserterna. När jag är i grundskolan ser jag ofta elever tillsammans med någon de mött i Kulturskolan, säger Andreas Westberg, kulturskolechef i Värnamo.

Relationer i fokus

Värnamo kulturskola har gruppen i fokus. Det är extra viktigt när det gäller de ämnen där eleverna är ensamma under lektionen. Det kan gälla den som spelar gitarr eller piano eller har bild.

-Det gäller att få med sig det sociala redan från början. I teater och dans är det lite annorlunda. Där är man direkt i ett större sammanhang och grupppkänslan finns där. Vi märker att eleverna blir kvar i kulturskolan om de får möta andra i en grupp.

Den som spelar blåsinstrument eller stråkinstrument har automatiskt en plats i orkestern. Men så är det inte med piano och sång till exempel.

-Då försöker vi få eleverna på olika sätt att ingå i en grupp, ta en plats i orkestern till exempel. Vi säger att du får gärna sjunga eller spela själv men du kan ju pröva med ensembletid. Vi försöker ge eleverna det de inte vet att de vill ha, säger Andreas.

Relationellt ledarskap innebär för kulturskolan i Värnamo att bygga relationer. Andreas berättar att lärarna jobbar mer med varandra nu än tidigare. Lärarna talar mer om ”våra elever”, inte ”mina elever”. Resultatet av att arbeta över gränserna har givit positiva resultat i skolans måluppfyllelse. Bland annat tar man tag i problem gemensamt. Relationen mellan lärare och elev är har också stärkts. Tidigare släppte man eleverna lite för lätt. Nu jobbar man hårt med elevkontakten för att visa eleverna att de är viktiga:  

-Ambitionen är att lärarna alltid ska messa eleverna om de inte kommer på lektionerna, säger Andreas. Svaret från en elev kan vara:” Oj, hörde du att jag inte var i kören, det är ju så många i kören?” Och läraren kan svara: ”Det märktes i resten av kören att du inte var där. Vi saknade dig.”

Kontakt

Andreas Westberg

Kulturskolechef i Värnamo

Laddar...