Till navigation Till innehåll

Rapport från nätverket för distansundervisning: GDPR-behov och färre distanskurser

I höst är det många kulturskolor som har gått tillbaka till ordinarie undervisning i hög grad. GDPR-frågor och möjligheter att livesända är två områden där finns både engagemang och behov av stöd.

Efter en vår med mycket distansundervisning för många kulturskolor är det nu till stor del ordinarie undervisning som gäller, om än anpassad. Nätverket för distansundervisning inom kulturskolan sammanfattade läget under septembermötet.

– I höst startar vi upp som vanligt med större lokaler, handsprit och andra anpassningar, men konserter kommer att livesändas. Det är tydligt att lärarnas har olika kompetens i detta, säger en kulturskolechef.
 
Många kulturskolor beskriv att de vid enstaka tillfällen går över till distansundervisning eller kompletterar med inspelat digitalt material om elev eller lärare får milda förkylningssymtom. Fortsatt har också några kulturskolor igång distansundervisning för enstaka elever om det finns särskilda skäl, som att en elev eller dess förälder befinner sig i riskgrupp.
 
Ofta finns det en beredskap att kunna ställa om större delen av verksamheten till distansundervisning, genom att teknik och planering/upplägg från i våras återanvänds.
 
– Just nu har vi inga distanskurser men det är möjligt att öppna efter intresse eller vid behov. Vi vill även utveckla distansundervisningen i ordinarie verksamhet, säger en av cheferna.
 
Samtidigt är det tydligt att andra inte har samma erfarenheter och plattformar för att snabbt kunna övergå till distans.
 
– Vi saknar en del teknik och bra pedagogiska metoder för att kunna ställa om, berättar en annan kulturskolerepresentant.
 
Det finns också en stor utmaning i att uppnå likvärdighet för kulturskolor i digital miljö, exempelvis att ha tillgång till ostörda rum, vuxenstöd och teknik för alla.

Om GDPR och samtycke

Många frågor och behov kretsar kring GDPR och samtycke. Det är mycket att ta hänsyn till och riktlinjer kan tolkas på olika sätt. Goda råd och lösningar tas gärna emot.
 
– Vi upplever det ibland problematiskt att få in samtycke. Men barn kan också tvingas säga ja till att vara med på bild eller film genom grupptryck, berättar en chef.
 
Vissa använder samtyckesblankett eller lappar i lokalen, andra e-tjänster med e-legitimation.
 
– Vår dataskyddsenhet menar att samtyckesblankett bara användas i undantagsfall. Eftersom vi är en offentlig verksamhet ska vi i stället luta oss mot andra rättsliga grunder som allmänintresse. Men när det går att åberopa för kulturskolan är oklart, menar en medarbetare inom kulturskolan som arbetar mycket med dessa frågor.

Behov av stöd för chefer och pedagoger

Flera efterlyser stöd kring regelverk inom exempelvis GDPR. personuppgifter och upphovsrätt, men också konkreta tips på teknik och digitala verktyg.
 
– Gärna en gemensam digital plattform för pedagogiskt material inom distansundervisning, där varje kulturskola kan fylla på med eget innehåll.
 
Digital kulturskola över kommungränserna lyfts som en idé, med exempel på kommuner som samverkar kring digital utveckling.
 
– Vi behöver dela erfarenheter och material, gärna genom fysiska pedagogdagar. I en coronafri tid är det alltid fint att få träffas.
 
Att kunna ta del av forskning kring pedagogik på distans och utvecklingen digitala metoder nämns som önskvärt.
 
– Fortbildning inom distansundervisning är viktigt för att höja nivån inom teknik, anpassad pedagogik och alternativ metodik.
 
Förslag på teman framåt för nätverket samverkan mellan kulturskolor och andra aktörer, hur man kan undervisa man i kör och eventuellt orkester på distans samt utvärdering i ett elevperspektiv utifrån barnkonventionen.
 
Samlingssida för distansundervisning

Laddar...