Samverkan kan ske inom den egna verksamheten, i den egna kommunen, med andra kommuner och regionalt. Samtidigt ser flera kulturskolor behov av att stärka sitt samarbete med andra parter inom och utanför den egna kommunen, både befintliga och nya. De nämner barn och ungas anhöriga, folkbiblioteket och kommunens fritidsverksamhet som aktörer de önskar att samverka mera med.
Det finns stor spridning i sakfrågor att samverka om, erfarenheter att dela och regler som kan vara viktigt att känna till om samverkan ska utvecklas. Det kan du läsa mer om här. Här hittar du också forskning och lärande exempel om samarbete och samverkan.
Delregional samverkan i Hälsingland
Södra Hälsinglands kulturskolor (Söderhamn, Bollnäs och Ovanåker) är ett exempel på en formaliserad samverkan. Samverkan bygger på ett samverkansavtal mellan parterna. Cheferna från de tre kulturskolorna träffas regelbundet, anordnar fortbildningsdagar ihop och arrangerar aktiviteter för elever och lärare.
Kompetensförsörjning genom samverkan
I rapporten "Kulturskola i rörelse" från 2019 kartläggs kulturskolornas kompetensbehov. Den visar att kulturskolorna ser utvecklad samverkan som ett sätt att fylla flera behov. Kulturskolorna beskriver samverkan både som en kompetensförsörjningsstrategi och ett utvecklingsområde. Kulturskolorna samverkar med kulturskolor i andra kommuner för att kunna erbjuda fler ämnen, för att ge sina elever utökade möjlighet till fördjupning och för att utveckla verksamheten. De samverkar med skolan om lärarnas fortbildning och undersöker om de genom samarbete med grund- och gymnasieskolan kan erbjuda tjänster som ger lärarna ökade möjligheter till heltidsarbete.
Läs mer om kulturskolans olika samverkansstrategier i syfte att säkra sin kompetensförsörjning här.
Kulturskola i rörelse
Samverkan med skolan
Kulturskolecentrum och Skolverket har tagit fram ett informationsmaterial om hur praktisk samverkan kan organiseras.
Informationsmaterial om samverkan
Forskning
Specifikt om samarbete grundskola – kulturskola. Här finns ett eget kapitel i den nordiska forskningsöversikten