Till navigation Till innehåll

Regional samordning i Blekinge

Hej Marie Ottosson, regional samordnare i Blekinge.

Kvinna med uppsatt hår och glasögon lutar sig mot en tegelfasad.Foto: Arvid Ottosson Wikensten

Hur såg processen ut från idé om samordnare till att du kom på plats?

– Det var efter pandemin med minskade elevantal och möjlighet till nystart som musik- och kulturskolorna i Blekinge började fundera över en mer organiserad samverkan. Med medel från Kulturrådet, region Blekinge och Blekinges fem kommuner kunde en samordnare för samverkansarbetet tillsättas 2022. Dåvarande chef för Karlshamns musikskola, Fredrik Gustafsson klev in i rollen som samordnare under projektets första år, och på hösten andra året tog jag vid. 

Hur är din tjänst finansierad och vem ger dig uppdrag?

– Den är fortfarande finansierad genom medel från Kulturrådet, region Blekinge och kommunerna. Chefsnätverket, bestående av cheferna för kommunernas musik- och kulturskolor ger mig uppdrag, men även regionens drivkrafter för att medfinansiera projektet är vägvisande. Det nationella nätverket av samordnare är också viktigt för att via omvärldsbevakning inspireras och utmanas i uppdraget.

Vad är i fokus för ditt arbete just nu?

– Just nu är stort fokus på att säkerställa samverkansprojektets framtid genom att hitta en långsiktig finansieringsmodell. Detta arbete innefattar också att vi tittar på olika partsavtal för samverkan. Rent verksamhetsmässigt så fokuserar vi på att etablera de regionala ämnesnätverken och har knutit ekonomiska medel till dessa så att samverkansarbetet drivs framåt av kulturskolepedagogerna och på så sätt blir konkret verksamhet för eleverna. 

Vilka är de viktigaste insatserna en regional samordnare kan göra för att stödja och utveckla kulturskolorna?

– Jag tänker att omvärldsbevakningen är väldigt viktig, att informera, inspirera och stötta cheferna till aktivt deltagande i de utvecklingsmöjligheter som finns. Det handlar om olika utvecklingsmedel man kan söka, olika fortbildningar och nätverkande. Detsamma gäller lärarna, som samordnare kan jag peppa och stötta deltagande i olika utvecklingsprojekt och att rent ekonomiskt stötta samverkansprojekt. För eleverna leder detta till en bredare och djupare verksamhet.

Nämn en viktig framtidsfråga för kulturskolorna i ditt län?

– Precis som i resten av landet är det tuffa ekonomiska tider i regionen och i kommunerna. Hittills har musik- och kulturskolorna inte drabbats av några större nedskärningar, men det är klart att det är ett faktum som gör att vi måste synliggöra musik- och kulturskolornas betydelse för barn och unga ännu mer. Samtidigt måste vi arbeta vidare för att verksamheterna ska fortsätta vara relevanta och lockande för eleverna. Inom några år kommer många kommuner också att få betydande pensionsavgångar så rekrytering av kompetenta kulturskolepedagoger kommer att bli en allt viktigare fråga.

Vad kan det regionala samarbetet ge för långsiktiga effekter för barn och unga i respektive län?

–  Jag tror att det regionala samarbetet blir den motor som behövs för att det viktiga utvecklingsarbetet tar ordentlig fart ute i kommunerna. Detta kommer ha stor betydelse för Blekinges barn och unga och deras möjligheter till skapande, estetisk kunskap och deltagande i kulturlivet. Förhoppningsvis kan Blekinges musik och kulturskolor fortsätta vara arenor för estetisk bildning, kunskap och gemenskap men också utvecklas till tydligare arenor där barn och ungas röster får estetisk form och hörs och syns ut i samhället. En plats där Blekinges barn och unga finner det meningsfullt att vara och utvecklas på.

Kontakt

Maria Ottosson

Regional samordnare

Laddar...