Innehåll
- Film, webbinarier och krönikor
- Myndigheter och nätverk
- Rapporter, forskning och kunskap
- Diskussionsfrågor och exempel från kulturskolor
Film, webbinarier och krönikor
Inspirationsfilm
Webbinarium
Krönikor
Krönika av Sophia Alexandersson
Bredda svaren på vad kultur är och vem som får uttrycka sig
Myndigheter och nätverk
Föreningen Pascal arbetar för att alla med en funktionsnedsättning eller funktionsvariation skall kunna vara aktiva utövare inom kulturområdet.
Rapporter, forskning och kunskap
Rapporter
Västra Götalandsregionen kulturutveckling
Tillgänglighet i kulturskolan - Förvaltningen för kulturutveckling
ShareMusic & Performing Arts
ShareMusic & Performing Arts är en internationell kulturorganisation som arbetar med konstnärlig utveckling och innovativ scenkonst. Vår vision är att alla människor ska ha möjlighet att uttrycka sig konstnärligt i en värld där olikheter ses som värdefulla.
ShareMusic arrangerar och leder kurser i scenkonst, skapar banbrytande föreställningar och startar konstnärliga processer. De inspirerar i föreläsningar, utbildar genom workshops och genomför samarbetsprojekt över hela Sverige och internationellt.
ShareMusics webbplats
Artikel: Låt barn med olika behov påverka sitt eget liv
Många samhällsaktörer arbetar aktivt för att inkludera fler barn och unga i sina verksamheter. Men för att så många som möjligt ska kunna ta del av de insatser som görs behöver vi utgå från olika behov.
Läs: Låt barn med olika behov påverka sitt eget liv
Forskning
Adriana di Lorenzo Tillborg
Forskaren Adriana Di Lorenzo Tillborg har skrivit en doktorsavhandling om kulturskolor och demokratisering, med fokus på inkludering av alla barn och unga. Nu finns en filmad föreläsning att ta del av där hon fördjupar sig i resultatet.
Filmad forskarföreläsning Kulturskolor och demokratisering
Forskningsrapport om kulturskolors verksamhet för barn och unga i behov av särskilt stöd (2017)
Avhandling: Music Education and Democratisation: Policy processes and discourses of inclusion of all children in Sweden's Art and Music Schools (2021)
Diskussionsfrågor
Här finns frågeställningar och arbetsmaterial för att fördjupa arbetet och kunskapen på den egna kulturskolan så att alla barn och unga kan delta i kulturskoleverksamheten oavsett funktionsvariation.
Forskaren Adriana Di Lorenzo Tillborg:
- Vad betyder begreppen tillgänglighet och inkludering för mig och i vår verksamhet?
- Vilka kunskaper/erfarenheter om/inom inkluderande verksamhet har vi inom vårt kollegium?
- Hur kan vi dela med oss och hur kan vi arbeta för att lära oss mer?
- Vilka nya sätt skulle jag kunna använda mig av för att presentera nytt innehåll för mina elever?
- Hur kan vi arbeta för att få elever med normbrytande funktionsvariationer delaktiga i hur undervisningen kan anpassas för just dem?
Mona Tafvelin, Specialpedagogiska skolmyndigheten:
Vilka förhållningssätt, arbetssätt och metoder används för att säkerställa tillgänglighet i den pedagogiska, sociala och fysiska miljön?
Pedagogisk miljö
- På vilket sätt används tydliggörande pedagogik som stödjer barnen eller eleverna?
- Vilket visuellt stöd finns som stödjer barnens eller elevernas utveckling?
- Behöver läromedel anpassas för att möta barnens eller elevernas behov och förutsättningar?
- På vilket sätt får barnen eller eleverna stöd, utifrån sina förmågor, att hantera, planera och förhålla sig till tid, såsom lektionstid, tid för att utföra uppgift med mera?
Social miljö
- Möter den sociala miljön elevernas behov av delaktighet, trygghet och studiero?
- Har alla barn/elever tillgång till minst en positiv vuxenkontakt i verksamheten?
- Hur främjar verksamheten delaktighet i samspel och gemensamma aktiviteter?
- Underlättas och tillgängliggörs sociala situationer för barnen/eleverna?
- Hur ser klimatet/relationerna ut i gruppen?
- Konfliktsituationer? Finns behov av gemensamma eller förändrade strategier? På vilket sätt tar vuxna på skolan ansvar för situationer som uppstår?
Fysisk miljö
- Har verksamheterna varierade flexibla lärmiljöer?
- Utgår barnens eller elevernas placeringar utifrån barn eller elevers behov: grupper, rader, enskilt?
- Hur är ljudvolymen i lokalerna? Går det att göra enkla förändringar såsom t.ex. att sätta upp olika typer av avskiljare, tassar på stolar och bord, tillgång till hörselkåpor?
- Hur är belysningen? Kan den förbättras med enkla medel?
- Hur kan miljön saneras för att öka tydlighet och fokus? Kan glasväggar och invändiga glasrutor täckas för, dörrar med frostad film eller draperi?
- Är det tydligt uppmärkt i rummet var saker finns? Hur upplevs luftkvaliteten? Kan den förbättras med enkla medel?
Tillgänglighetsmodellen
Syntolkning: En modell i form av en triangel som visar på samspelet mellan fysisk, social och pedagogisk miljö och hur det är en förutsättning för lärande.
Exempel från kulturskolor
Kulturskolan Stockholm
Resurscenter är en anpassad verksamhet för barn och unga med funktionsnedsättning
Resurscenter i Stockholm
Kulturskolesamverkan i Örebro Län och Föreningen Pascal
Kulturskolesamverkan i Örebro Län samarbetar med Föreningen Pascal för att öka kompetensen inom området funktionsnedsättningar.Pascal är en ideell förening för ökad tillgänglighet inom kulturverksamheter, som exempelvis föreningar, studieförbund, skolor och kulturskolor bedriver.Ett fyra dagars dagkollo med kulturskolepedagoger från två kommuner har genomförts i Örebro, där pedagoger mötte varandra och elever med funktionsvariation. Fler kollon planeras att genomföras med deltagare från fler kommuner i länet och ett resursteam har införts som besöker alla kulturskolor i länet. Även en årlig allsångskonsert har knutits till satsningen. Erfarenheter från samverkan kring funktionsvariationer inom kulturskolorna i Örebro län sprids gärna till andra län. Satsningen genomförs med stöd av Kulturrådets utvecklingsbidrag för kulturskolor.
Kulturskolan i Varberg
På kulturskolan i Varberg bedrivs flera satsningar för barn och unga i behov av extra stöd. Dramaundervisning på grundsärskola och teckenkör. Medarbetarbetarna har kompetensutvecklats inom NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), teckenstöd 3 och danspedagoger i i normbrytande och inkluderande dans. Hela personalgruppen har tillgång till handledning och Kulturskolan i Varbergs erfarenhet är att samverkan med socialförvaltningen och grundskola är en förutsättning för att nå ut till grupper med funktionsnedsättning. Kunskapen om olika gruppboende, färdtjänst, stödfunktioner har utvecklats och är nödvändig för att förstå hur olika insatser ska riktas. De ser också ett behov av att mycket förarbete måste ske innan verksamhet kan starta.
Innehåll önskas
Har du något verksamhetsexempel eller ny kunskap kring barn och unga med funktionsnedsättning? Hör gärna av dig! Ansvarig för området är Madeleine Hermerén, kontaktuppgifter nedan.