Till navigation Till innehåll
Tillgänglighet

Webbinarium: Den tillgängliga kulturskolan

Här kan du ta del av webbinariet, tillhörande fördjupningsmaterial.

Välkommen till ett digitalt dialogmöte för att dela erfarenheter och ställa frågor kring arbete med barn och unga med funktionsvariation. Experter och myndigheter deltar och samtalet är en fortsättning på vårt stöd kring tillgänglighet inom kulturskolan. 

Kulturskolan Stockholms resurscenter

Kulturskolans resurscenter är en anpassad verksamhet för barn och unga med funktionsnedsättning.

Kulturskolans resurscenters inspirationsfilm om tillgänglighet: 
Den tillgängliga kulturskolan

Mer information om resurscentret hittar du här: 
Resurscentret Kulturskolan Stockholm

Statistik och rapport från Kulturskolecentrum

Diskussionsfrågor 

Från forskaren Adriana Di Lorenzo Tillborg:

  • Vad betyder begreppen tillgänglighet och inkludering för mig och i vår verksamhet?
  • Vilka kunskaper/erfarenheter om/inom inkluderande verksamhet har vi inom vårt kollegium?
  • Hur kan vi dela med oss och hur kan vi arbeta för att lära oss mer?
  • Vilka nya sätt skulle jag kunna använda mig av för att presentera nytt innehåll för mina elever?
  • Hur kan vi arbeta för att få elever med normbrytande funktionsvariationer delaktiga i hur undervisningen kan anpassas för just dem?

Mona Tafvelin, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM):

Vilka förhållningssätt, arbetssätt och metoder används för att säkerställa tillgänglighet i den pedagogiska, sociala och fysiska miljön?

Pedagogisk miljö

  • På vilket sätt används tydliggörande pedagogik som stödjer barnen eller eleverna?
  • Vilket visuellt stöd finns som stödjer barnens eller elevernas utveckling?
  • Behöver läromedel anpassas för att möta barnens eller elevernas behov och förutsättningar?
  • På vilket sätt får barnen eller eleverna stöd, utifrån sina förmågor, att hantera, planera och förhålla sig till tid, såsom lektionstid, tid för att utföra uppgift med mera?

Social miljö

  • Möter den sociala miljön elevernas behov av delaktighet, trygghet och studiero?
  • Har alla barn/elever tillgång till minst en positiv vuxenkontakt i verksamheten?
  • Hur främjar verksamheten delaktighet i samspel och gemensamma aktiviteter?
  • Underlättas och tillgängliggörs sociala situationer för barnen/eleverna?
  • Hur ser klimatet/relationerna ut i gruppen?
  • Konfliktsituationer? Finns behov av gemensamma eller förändrade strategier? På vilket sätt tar vuxna på skolan ansvar för situationer som uppstår?

Fysisk miljö

  • Har verksamheterna varierade flexibla lärmiljöer?
  • Utgår barnens eller elevernas placeringar utifrån barn eller elevers behov: grupper, rader, enskilt?
  • Hur är ljudvolymen i lokalerna? Går det att göra enkla förändringar såsom t.ex. att sätta upp olika typer av avskiljare, tassar på stolar och bord, tillgång till hörselkåpor?
  • Hur är belysningen? Kan den förbättras med enkla medel?
  • Hur kan miljön saneras för att öka tydlighet och fokus? Kan glasväggar och invändiga glasrutor täckas för, dörrar med frostad film eller draperi?
  • Är det tydligt uppmärkt i rummet var saker finns? Hur upplevs luftkvaliteten? Kan den förbättras med enkla medel?

Läs mer om SPSM på deras webbplats:

Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM

Tillgänglighetsmodellen:

Syntolkning: Triangel där de tre hörnen i modellen – social, pedagogisk och fysisk miljö – samspelar utifrån barnets och elevens behov och förutsättningar. Det är då utbildningen bli tillgänglig.

Laddar...