Avhandling om norska utbildningar i kulturskolepedagogik
En avhandling som undersöker de utbildningar som kvalificerar till undervisning i den norska kulturskolan.
Publiceringsår
2022
Författare
Gry Sagmo Aglen
Sammanfattning
Resultaten visar att yrket som kulturskolepedagog kräver många olika kompetenser. Ett led i att stärka professionen kulturskollärare ligger i att utbildningsinstitutionerna behöver ta fasta på samtliga dessa kompetenser.
Tre artiklar ingår i avhandlingen. I den första redovisas resultatet av en analys av kulturskolans styrdokument. I den andra beskrivs en intervjustudie med kulturskollärarutbildare vid sju olika utbildningsinstitutioner i Norge, analyserad med hjälp av professionsteori. Den tredje artikeln redovisar resultatet av en analys av observationer av praktiksamtal där praktikhandledare, lärarutbildare och student deltar. I denna delstudie används sociokulturell lärandeteori.
I avhandlingens övergripande analys diskuteras de tre delstudierna utifrån ett praxisorienterat teoretiskt perspektiv.