Till navigation Till innehåll
Väck boken 2023. Foto Olle MelkerhedVäck boken 2023. Foto Olle MelkerhedVäck boken 2023. Foto Olle Melkerhed
En gammal resväska fullpackad med läsäventyr. Foto: Olle Melkerhed.
9 augusti 2023

Grattis Sundsvall – Årets bokväckare 2023

Hur kan man utveckla samarbetet mellan förskola och bibliotek? Och hur kan man skapa ett läsprojekt som är roligt och lärande samtidigt som det väcker lust att läsa fler böcker?

Det var några funderingar som läsfrämjaren och pedagogen Agneta Norrgård funderade kring hösten 2022. Hon ringde enhetschefen på Sundsvalls stadsbibliotek och lade fram ett förslag på ett projekt som involverade två förskolegrupper med barn i femårsåldern som hade gångavstånd till varsitt folkbibliotek.

–Vi valde att kalla projektet för Väck boken Sundsvall och de färdiga mallarna och materialet på Kulturrådets webb har varit till stor hjälp, men vi har också anammat pedagogiken från teveprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter, berättar Agneta. Resväskan som innehåller lite vad som helst och Magnus och Brasses olika roller har inspirerat oss.

Bibliotekarien Sofia Johansson kopplades på och blev det andra benet i projektet och tillsammans skapades upplägget och strukturen.

–Vi introducerade barn och pedagoger redan i november med att högläsa kortare delar ur ett urval av böcker, som förskolorna fick låna med sig för att bekanta sig med texten. Eftersom de drygt tjugo barnen har nio olika hemspråk valde vi tio böcker med lite text, varierat innehåll och med färgstarka illustrationer, förklarar Sofia.

Tre barn som sitter på golvet läser böcker.
Foto: Olle Melkerhed.

En gammal resväska fullpackad med läsäventyr 

Under åtta veckor åkte Agneta och Sofia till Nacksta bibliotek på tisdagsmorgnar och till Kvissleby bibliotek på onsdagar. En gammal resväska packades full med böcker, vadd, ballonger, rekvisita och annat spännande. Barngrupperna promenerade dit med sina förskollärare för en timmes bokväckarstund, innan öppning för allmänheten.

–Vi har varit tydliga med att det har varit kravlöst för förskolan. Syftet har varit att inspirera och lyfta bibliotekens fantastiska möjligheter, bibliotekariernas roll och skapa förståelse för vad Astrid Lindgren Memorial Award är, säger Agneta.

Under den första samlingen innehöll resväskan ett ihoprullat brev med Anne-Marie Körlings ord: ”En bok som ingen läser sover i sin ensamhet. I samma stund du öppnar boken är boken vaken och du som läser väcker innehållet till liv.” Barnen förstod innehållet och självklart ville de bli bokväckare!

–Vi har haft liknande upplägg varje vecka för att skapa kontinuitet, trygghet och bygga relationer. Vi har inlett med att knacka på resväskan, tagit fram en bok och lyft författaren, illustratören och den eventuella översättaren. Sedan har vi högläst och även använt oss av olika konkreta material i vårt berättande. Ibland har vi dramatiserat tillsammans med barnen och ibland har vi använt oss av dockor och bilder men även av sång och musik, berättar Agneta.

Molnbullar (inspirerade av Baek Heenas bilderbok med samma namn) gjordes av ballonger, tapetklister och kuddvadd. Alla alster samlades ihop till en stor utställning för allmänheten på Kulturmagasinet och sedan flyttades den till både Nacksta och Kvissleby bibliotek. På vernissagen bjöds det på molnbullar som barnen längtat efter.

Läslusten spred sig

–Både vi och barnen har utmanat oss själva, lärt oss massor av varandra och fått vänner och minnen för livet, säger Agneta. Att dela dessa magiska äventyr tillsammans skapar en enorm gemenskap och har påverkat oss alla. Barnen har blivit förtroliga med oss och glädjen när de kommit till sagostunderna går inte att ta miste på.

På båda folkbiblioteken lånades massor av barnböcker ut under projektets tid. Föräldrar och släktingar som besökte biblioteken berättade om barnens upplevelser och lånade böcker kopplade till projektet, både på svenska och andra språk.

–Pedagogerna har inspirerats, lässtunderna har blivit fler och är mer efterfrågade av barnen. Och även rutiner har ändrats – barnen krävde högläsning före frukost! Det säger en hel del om vikten av läsning och litteraturens betydelse, avslutar Agneta.

Två barn som bläddrar i boklådor på ett bibliotek.
Foto: Olle Melkerhed.

Projektet steg för steg

  • Introduktion av Väck boken-projektet för barn och förskollärare. Högläsning ur sex av de tio utvalda böckerna, för att väcka nyfikenhet inför fortsättningen.  
  • Projektet startades och under åtta veckor besökte barnen biblioteken i Kvissleby och Nacksta. Förskolorna fick böckerna som ingick. 
  • Projektet dokumenterades och barnens alster samlades ihop. 
  • Utställning för allmänheten på Kulturmagasinet, Sundsvalls stadsbibliotek. Båda barngrupperna bjöds in till en vernissage med presentation, sång och molnbulle-fika samt diplomutdelning och bokgåva till alla barn. 
  • Utställningen flyttade till Nacksta och Kvissleby folkbibliotek.  
  • Förskollärarna och projektledare utvärderade Väck boken Sundsvall. 

Text: Agneta Norrgård.

Vinnarmotivering

”För att de visat hur folkbibliotek och förskola kan gå hand i hand, med en koffert fylld av ylande vargar, molnbullar och tryntroll. När barnen fått dela med sig av sina erfarenheter – och väckt bok på bok – har de samtidigt gjort biblioteken till sina egna.”

Väckboken Sundsvall är ett samarbete mellan Copernicus förskola, Kvissleby bibliotek, Vretens förskola, Nacksta bibliotek och Sundsvalls Stadsbibliotek

Ett tio-tal barn som sitter tätt tillsammans på golvet i ett bibliotek. Alla barnen sträcker upp sina händer.
Foto: Olle Melkerhed.

Laddar...