Öppen verksamhet breddar deltagandet i kulturskolan
Arbetet med breddat deltagande är en viktig fråga bland landets kulturskolor, det framkommer i Kulturrådets rapport Öppen verksamhet i kulturskolan. Studien bygger på en enkätundersökning till landets kulturskolor och intervjuer med bland annat chefer, pedagoger, barn och unga i fem kommuner.
Rapporten fokuserar särskilt på den öppna verksamheten i kulturskolan, som i regel är avgiftsfri, öppen för alla och inte kräver föranmälan.
– Alla barn har rätt till kultur. Vi vet att det finns grupper av barn och unga som är underrepresenterade i kulturskolans terminskurser. Men vet vi också att det görs en mängd andra insatser i kulturskolorna, som exempelvis öppen verksamhet, för att bredda deltagandet och nå nya grupper. I den här rapporten tar vi fram ny kunskap om hur kulturskolorna arbetar specifikt med den öppna verksamheten, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet.
Cirka 7 av 10 kommuner erbjuder öppen verksamhet. Det är vanligt att rikta delar av sin öppna verksamhet mot särskilda grupper, som boende i områden med socioekonomiska utmaningar, boende i glesbygd och barn och unga med funktionsnedsättning. För att locka nya deltagare till kulturskolan är det viktigt att verksamheten är tillgänglig utifrån exempelvis plats, tid, utbud och arbetssätt. Även barn och unga som deltagit i öppen verksamhet intervjuades i undersökningen. De lyfter fram att de går till öppen verksamhet främst för att det är roligt, socialt och att man lär sig nya saker, exempelvis spela och måla.
I studien undersöks också styrningen av arbetet med att bredda deltagandet. Runt två tredjedelar av kommunerna har dokumenterade mål för att bredda deltagandet och en majoritet av dessa är antagna av kommunal nämnd eller fullmäktige. Resultatet visar att det finns en politisk vilja att kulturskolan ska nå fler och bredare målgrupper i merparten av kommunerna. Samtidigt saknar cirka 30 procent av kommunerna sådana mål.
Rapporten belyser även finansieringen av den öppna verksamheten. Det är vanligast att kulturskolornas öppna verksamhet finansieras med tillfälliga, externa medel, såsom Kulturrådets utvecklingsbidrag. Kommunerna betonar att de externa medlen är viktiga för att kunna bedriva utvecklingsarbete i en annars pressad ekonomisk situation.
– Att kommuner får möjlighet att utveckla nya arbetsmetoder för att bredda deltagandet är ett viktigt led för att nå dem man i dag inte når. Barn och unga ska ha likvärdiga möjligheter att delta i kulturlivet, säger Kajsa Ravin.