Nordiskt ministermöte om barns och ungas läsning
Inom ramen för Sveriges ordförandeskap i Nordiska ministerrådet anordnar Kulturrådet tillsammans med Skolverket ett nordiskt ministermöte på Bokmässan i Göteborg. Tillsammans sätter vi barns och ungas läsning på den nordiska agendan.
I år är Sverige ordförandeland i Nordiska ministerrådet. Regeringen har gett Kulturrådet i uppdrag att genomföra insatser med fokus på barns och ungas läsning. En av satsningarna är seminariet Läsning så in i Norden som Kultrådet anordnar tillsammans med Skolverket på Bokmässan i Göteborg. Seminariet fokuserar på samverkan mellan kultur och skola för barns och ungas rätt till läsning. Från Sverige deltar Parisa Liljestrand, kulturminister och Lotta Edholm, skolminister. Från Finland medverkar Sari Multala, vetenskaps- och kulturminister och från Norge deltar Lubna Jaffery kulturminister.
— Alla nordiska länder arbetar för ökad läsning, särskilt bland barn och unga. Nu när Sverige är ordförande i Nordiskt ministerråd får vi tillfälle att mötas, lära av varandra och utveckla vårt samarbete. Seminariet synliggör politisk vilja, forskares kunskap och ungas röster vilket möjliggör en tydlig riktning framåt, säger Kajsa Ravin, generaldirektör Kulturrådet.
Ungas egna röster är en viktig del av samtalet. Inför seminariet har ministrarna tagit del av vad unga i Norden tänker om läsning. Ett tiotal ungdomar från de nordiska länderna har under ledning av Unga berättar, Kulturskolan Stockholm, haft en workshop där de skapat filmer om vad läsning har för betydelse i deras liv, filmerna visas och diskuteras under seminariet.
Pamela Schultz Nybacka, docent i biblioteks- och informationsvetenskap och Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete inleder seminariet med att berätta om forskning om barns och ungas läsning i skolan och på fritiden. Samtalet leds av Matilda Westerman, författare och programledare.
Seminariet äger rum torsdag 26 september klockan 11—12, och går att se gratis, utan seminariekort på Bokmässan.
Via länkarna nedan hittar du ett kunskapsunderlag om barns och ungas läsning från de medverkande forskare.