Till navigation Till innehåll
""""""
Läs och ladda ner Kulturrådets och Konstnärsnämndens gemensamma förslag till Kulturdepartementet.
26 februari 2024

Rapport om sammanslagning lämnad till regeringen

Regeringen har gett Kulturrådet och Konstnärsnämnden i uppdrag att lämna förslag på hur Konstnärsnämndens uppgifter kan överföras till och inordnas i Kulturrådet. I dag, den 26 februari, lämnade myndigheterna en gemensam rapport som regeringen nu har att ta ställning till.

Regeringen har bedömt att antalet myndigheter bör minska genom att samla uppgifter inom närliggande fält och att en högre effektivitet och kvalitet inom statsförvaltningen därmed kan uppnås. Tio myndigheter berörs i ett första steg där Kulturrådet och Konstnärsnämnden ingår.

Utgångspunkter för regeringen är att:

  • Uppgifterna som myndigheterna har ska vara oförändrade och genomförandet ska ske så att uppgifterna utförs med bibehållen effektivitet och kvalitet
  • Organisationsförändringen ska genomföras kostnadseffektivt
  • Senast 1 januari 2026 ska ny organisation vara på plats

Kulturrådet bedömer att sammanslagningen kan genomföras så att myndigheternas uppgifter genomförs med bibehållen och stärkt kvalitet. På sikt kan en sammanläggning av myndigheternas uppgifter bidra till ett förbättrat arbete med att nå de kulturpolitiska målen. Bedömningen grundar sig på att myndigheterna får en bättre helhetsbild av det kulturpolitiska systemet, stärkt expertis och samlad analys. Konstnärsnämnden och Kulturrådet är idag två delar av ett kulturpolitiskt system som verkar för samma övergripande syfte.

– Genom att samla resurser och kompetenser uppstår synergieffekter där båda myndigheterna drar nytta av varandras styrkor och expertis. Det kan leda till ökad kunskap om målgruppernas behov, nya arbetsmetoder och en förstärkt verksamhet, säger Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin.

Kulturrådet bedömer att en sammanslagning leder till en mer robust organisation med lägre sårbarhet och högre säkerhet. En ny organisation kan bättre bidra till målgruppernas behov genom hela kedjan från enskilda konstnärer till kulturverksamheternas möten med publiken. Kulturrådet har en målgruppsanpassad organisation – och vi är därför väl riggade för att arbeta med uppgifter riktade mot konstnärer.

Bedömningen av vilka konsekvenser en sammanslagning kan få skiljer sig åt mellan myndigheterna. Även om företrädare för båda myndigheterna kan se både positiva och negativa konsekvenser tenderar Kulturrådet att se att ett samgående med Konstnärsnämndens kan medföra flera möjligheter i arbetet med våra respektive uppdrag medan Konstnärsnämnden gör bedömningen att riskerna överväger.

– Det finns skillnader i bedömningar och det är viktigt att vi lyssnar och tar till oss de olika perspektiven. Men vi ser möjligheter att hantera de utmaningar som kan finnas, säger Kajsa Ravin.

Organisationer som företräder yrkesverksamma konstnärer har i öppna brev till Kulturrådet pekat på risken för maktkoncentration vid en sammanslagning. Kajsa Ravin kommenterar detta:

– Den risken måste hanteras och Kulturrådet ser det som angeläget att behålla Konstnärsnämndens beslutsprocesser för fördelning av stipendier till konstnärer, med beslut som fattas av sakkunniga i arbetsgrupper. Med ett sådant arbetssätt säkras principen om armlängds avstånd och konstnärlig frihet och därmed motverkas både maktkoncentration och likriktning.

– För att sammanslagningen av Konstnärsnämnden och Kulturrådet ska bli bra krävs en fortsatt stark konstnärs- och kulturpolitik, säger Kajsa Ravin.

Läs mer

Redovisning av uppdrag att lämna förslag om organisationsförändring

Kontakt

Laddar...