Till navigation Till innehåll

Att främja läsning för unga

Rapporten Att främja läsning för unga sammanställer forskning om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar.

Rapporten är en kunskapsöversikt framtagen av Pamela Schultz Nybacka och Nikolina Nordin vid Södertörns högskola på uppdrag av Statens Kulturråd. Detta inom ramen för Läsfrämjandelyft för folkbibliotek 2021-2023. Beställ, läs eller ladda ner längst ned på denna sida.

Syftet med rapporten är att utifrån från nationell och internationell forskning överblicka läsfrämjandets förutsättningar och former bland unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Ungas deltagande och delaktighet utgör ett särskilt kunskapsintresse. Den övergripande frågeställningen i kunskapsöversikten är:

  • Vilka förutsättningar är betydelsefulla för ett gynnsamt läs­främjande arbete med unga i områden med socioekonomiska utmaningar?

Rapporten belyser bland annat ett internationellt perspektiv på hur samhälleliga förutsättningar kan påverka ungas läsutveckling. I rapporten kan man bland annat se att yttre motivation och läsande förebilder kan vara verkningsfulla. Och även att social läsning och så kallad interaktiv motivation kan stärka läsningen liksom läsmaterial på olika medier och format. Hur ett biblioteksrum är utformat för unga är också av betydelse.

Att främja läsning för unga är nummer 5 i skriftserien Kulturrådets läsfrämjande skrifter. Målgruppen är kommuner, myndigheter, organisationer och andra aktörer som arbetar läsfrämjande. Tanken är att sprida kunskap.

Läs, ladda ner och beställ

PDF-version

Läs som e-tidning

Laddar...