Till navigation Till innehåll

Definitioner av begrepp

Delaktighet grundar sig i det här sammanhanget på ett begrepp i barnkonventionen. Enligt Artikel 12 har alla barn och unga rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Barnombudsmannen definierar delaktighet på följande sätt genom en delaktighetsstege. Modellen har fem nivåer av delaktighet som beskriver medverkan i en delaktighetsprocess som kan leda till inflytande, (barn blir lyssnade till, barn får stöd att uttrycka sina åsikter och synpunkter, barns åsikter och synpunkter beaktas, barn involveras i beslutfattande processer, barn delar inflytande och ansvar över beslutsfattande processer).

Insats betyder i det här sammanhanget delaktivitet i ett planerat projekt.

Läsfrämjande innebär i det här sammanhanget att ta bort hinder för läsning och öppna vägar till litteratur. Läsfrämjande bidrar till att människor kan utveckla alla sina språk, stärka läsarens självtillit och läsaridentitet, öka tillgången till en mångfald av litteratur på olika språk och i olika format för läsare i alla åldrar samt ge fler möjlighet till en konstnärlig upplevelse genom litteratur.

Offentlig aktör avser i det här sammanhanget en regional eller kommunal styrning av aktören som söker bidraget. Begreppet innefattar även privata aktörer som med offentlig finansiering bedriver yrkesmässig verksamhet inom exempelvis förskola och skola.

Områden med socioekonomiska utmaningar beräknas utifrån ett socioekonomiskt index som Statistiska centralbyrån, SCB, har tagit fram. Det är ett sammanvägt index som baseras på tre indikatorer: Andel personer med låg ekonomisk standard, andel personer med förgymnasial utbildning och andel personer som har haft ekonomiskt bistånd i minst tio månader och/eller har varit arbetslösa längre än sex månader. Det finns olika kategorier av områdena där områdestyp 1 har stora utmaningar och områdestyp 5 har goda förutsättningar.

Samverkan avser i det här sammanhanget en fördjupning av ett samarbete, där en gemensam långsiktighet är ett av målen. Alla parter ska vara överens om hur samverkan ska gå till samt vilka roller och vilket ansvar olika parter ska ha. Den bör även vara förankrad hos parterna.

Förankrad samverkan avser i det här sammanhanget att det ska finnas en skriftlig överenskommelse som vid behov kan komma att begäras in av Kulturrådet.

Tillgänglig läsning innebär att text görs tillgänglig på ett sätt som fungerar för den som har svårt att se på grund av synnedsättning, eller har svårt att läsa på grund av en funktionsnedsättning

Laddar...

+ + +