Till navigation Till innehåll
Pedagogik

Berättandets möjligheter - multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

Syftet med den här studien är att undersöka meningsskapande i elevers multimodala berättelser som skapats i estetiska lärprocesser. Syftet är att undersöka dels elevernas meningsskapande och dels lärarnas uppfattningar om estetiska lärprocesser och multimodalt berättande.

Publiceringsår

2014, Luleå Tekniska Universitet

Författare

Andersson, M.

Sammanfattning

Forskningsfrågorna handlar om hur elever skapar mening i sina multimodala berättelser och vilka resurser och strategier använder de i sitt meningsskapande, hur lärarna förhåller sig till estetiska lärprocesser och multimodalt berättande och slutligen hur de använder estetiska lärprocesser och multimodalt berättande i sin verksamhet. Forskningen bygger på fyra kultur- och berättarprojekt som bedrivits i samarbete mellan olika grundskolor och Kulturskolan i en kommun i norra Sverige. Alla projekten utgår från en vidgad syn på språk och text. Kontakta Luleå Tekniska Universitet om ni är intresserade av studien.

Laddar...