The (Im)possibility of Inclusion. Reimagining the Potentials of Democratic Inclusion in and through Activist Music Education
Avhandlingen undersöker inkludering inom finsk musikutbildning. Inkluderande utbildning syftar till att säkra alla studenter lika möjligheter samtidigt som gällande praktik inom högre musikutbildning i Finland tyder på att studenter i hög grad segregeras systematiskt på vägen dit.
Publiceringsår
2017, Sibelius Academy: Studia Musica
Författare
Laes, Tuulikki
Sammanfattning
Segregeringen grundar sig i huvudsak på vem som är kunnig alternativt i behov av specialundervisning, terapi eller vård. Finska musikskolor har traditionellt riktat in sig på att ge unga och talentfulla studenter utbildning i syfte att utveckla sig till professionella musiker. Laes forskning baseras på fyra delprojekt som på olika sätt undersöker vilken potential Resonaari musikskolas inkluderande pedagogik har för att stärka strukturella, etiska och politiska initiativ för att främja inkludering. Avhandlingen argumenterar för att ständigt utmana synen på inkludering genom utökad aktivism inom musikutbildningen.
Läs rapporten här