Till navigation Till innehåll
Ung kille sitter och läser vid ett bord med en hög böcker framför sigUng kille sitter och läser vid ett bord med en hög böcker framför sigUng kille sitter och läser vid ett bord med en hög böcker framför sig

Läsning så in i Norden!

Här tar du del av förberedande material till seminariet Läsning så in i Norden, som anordnas av Kulturrådet och Skolverket på uppdrag av regeringen med stöd av Nordiska ministerrådet. Bokmässan och Kulturanalys Norden är samarbetspartners.

Här hittar du texter producerade av Kulturrådet, Skolverket och Kulturanalys Norden. Ungdomars röster är en viktig del av samtalet. Du hittar 12 filmer skapade av ungdomar från Norge, Danmark, Finland och Sverige om deras relation till läsning, och en intervjufilm. 

Observera att denna webbsida inte är publik. Länken till sidan får inte spridas utanför regeringskanslierna i Sverige, Norge, Finland och Nordiska ministerrådet.

Stärk läsning för unga

Rapporten undersöker vilka förutsättningar som behövs för att stärka läsfrämjande insatser för unga och lägger fokus på hur organisering, samverkan och delaktighet krävs för att arbetet ska bli långsiktigt och nå uppsatta mål. Här betonas behovet av samordnade insatser som genomsyrar olika delar i samhället och som är anpassade till lokala förhållanden i det område man verkar i. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten, som är framtagen av Kulturrådet.

På svenska

In English

Att främja läsning för unga

Rapporten Att främja läsning för unga sammanställer forskning om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Rapporten är en kunskapsöversikt framtagen av Pamela Schultz Nybacka och Nikolina Nordin vid Södertörns högskola på uppdrag av Kulturrådet. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten.

På svenska

In English 

Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap

Artikeln Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap lyfter vikten av högläsning för de yngsta barnen och betydelsen av ett läsfrämjande arbete genom hela skolgången. Artikeln handlar också om samverkan mellan hem, förskola, skola och bibliotek för att utveckla barns läsförmåga och uppmuntra ett läsintresse.

Artikeln är skriven av Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning rör språk-, läs- och skrivundervisning och miljöer i läs- och skrivlärandet från förskolan till de yngre åldrarna i skolan.

Artikeln är framtagen av Skolverket. 

På svenska

In English

Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden 

Barn och ungas läsning är en prioriterad kultur- och utbildningspolitisk fråga i de nordiska länderna och i det nordiska kulturpolitiska samarbetsprogrammet. I denna policy brief presenterar Kulturanalys Norden en sammanställning av aktuella statliga läsfrämjande insatser för barn och unga i de nordiska länderna och de självstyrande områdena. 

Rapporten är framtagen av Kulturanalys Norden. Det är ett nordiskt kunskapscentrum för kulturpolitik, etablerat av Nordiska ministerrådet och ett uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys.

Ladda ner policy briefen

Ta del av en tillgänglighetsanpassad online-version

In English

Unga berättar om läsning genom film

12 ungdomar från Norge, Danmark, Finland och Sverige skapade under ledning av Unga berättar, Kulturskolan Stockholm varsin film om sin relation till läsning. Varje film är ca 1,5 minut och har engelsk undertext. Under seminariet visar vi ett urval av dessa filmer. 

Se filmerna

Intervjufilmen presenterar de medverkande ungdomarna och deras ingång till läsning. Den visas under seminariet. En version med engelsk text läggs upp inom kort. 

Kontakt

Ungas läsning i Norden

Laddar...

+ + +